چسبندگی رحم

دکتر زهرا خلج » چسبندگی رحم
چسبندگی رحم

چسبندگی رحم که به آن سندرم آشرمن (Asherman Syndrome) نیز گفته می‌شود، یک عارضه مهم و جدی در زنان بوده که سبب می‌شود دیواره‌های پشتی و جلویی رحم به یکدیگر چسبیده شده و یا حتی ممکن است این چسبندگی، جایی در قسمت داخلی رحم شکل بگیرد. اگر می‌خواهید بدانید دلایل بروز چسبندگی رحم چیست؟، این عارضه در چه شرایطی بروز می‌کند و چه کسانی در معرض آن هستند؟، چسبندگی رحم بعد از سزارین چگونه است؟ و همچنین درمان چسبندگی رحم از چه راه‌هایی صورت می‌گیرد؟، این مقاله را دنبال کنید.

درمان چسبندگی رحم

چسبندگی رحم در اثر چه عواملی رخ می‌دهد؟

چسبندگی رحم و یا سندرم آشرمن، در اثر عوامل مختلفی بروز می‌کند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• التهاب و عفونت‌های لگنی نیز، در بروز چسبندگی رحم موثر خواهند بود.
  • همچنین، خونریزی‌های شدید بعد از زایمان و یا انجام عمل سزارین ممکن است موجب چسبندگی رحم شود.
  • همین طور عمل جراحی آندومتریوز که سبب از بین رفتن پوشش داخلی رحم می‌شود، ممکن است سبب شکل‌گیری چسبندگی رحم شود.
  • جراحی‌های هرچند کوچک مانند کورتاژ تشخیصی، سقط جنین، عمل برداشتن فیبروم رحم و … که سبب بروز زخم‌هایی در دیواره رحم می‌شود، یک عامل موثر در شکل‌گیری چسبندگی رحم خواهد بود. چرا که این زخم‌ها با گذشت زمان به یک اسکار تبدیل شده و سبب چسبیدن دیواره‌های رحم به یکدیگر خواهد شد.

چه کسانی در معرض ابتلا به چسبندگی رحم هستند؟

عواملی که به عنوان دلایل بروز چسبندگی رحم شناخته شده‌اند، شامل همه افراد با سابقه جراحی‌های رحمی، زایمان و … نبوده و کسانی با ویژگی‌های زیر، بیشتر از دیگر افراد در معرض دچار شدن به این عارضه جدی و مهم خواهند بود:

افرادی که زایمان طبیعی داشته و در این زایمان، جفت به طور کامل دفع نشده است.

افرادی که پس از عمل سزارین، بافت اسکار در محل جراحی شده داشته باشند.

کسانی که برای برداشتن فیبروم، سابقه عمل جراحی داشته‌اند.

کسانی که بعد از زایمان خود، خونریزی‌های بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند.

افرادی که سقط جنین داشته‌اند.

کسانی که به بیماری آندومتریوز مبتلا باشند نیز، در خطر بروز چسبندگی رحم خواهند بود؛ چرا که در طول این بیماری، بافت داخلی رحم و یا همان آندومتر، در جایی خارج از رحم تشکیل شده است.

علائم چسبندگی رحم چیست؟

علائم و نشانه‌های شایعی که می‌توانید از طریق آن‌ها به وجود چسبندگی رحم پی برده و برای تشخیص دقیق آن به بهترین متخصص نازایی در تهران مراجعه کنید، شامل موارد زیر است:

• تغییرات محسوس در قاعدگی

هنگامی که در دوران قاعدگی خود، کم و یا قطع شدن خونریزی را تجربه می‌کنید و یا تغییرات محسوس، احساس درد زیاد، گرفتگی در ناحیه زیر شکم و یا بی‌نظمی‌های زیادی را در حجم خونریزی‌های خود مشاهده می‌کنید، با احتمال بروز چسبندگی رحم روبه‌رو بوده و باید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

• احساس درد هنگام برقراری رابطه جنسی

در صورتی که هنگام برقراری رابطه جنسی، درد شدیدی را تجربه می‌کنید، بهتر است از پزشک خود بخواهید تا این مورد را از نظر وجود چسبندگی رحم به خوبی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

نامعلوم بودن علت و دلیل ناباروری، ممکن است نشان‌دهنده‌ی شکل‌گیری عارضه چسبندگی رحم در بدن شما باشد.

• درد در ناحیه لگن

احساس درد زیاد و شدید در ناحیه لگن، یکی از نشانه‌های وجود چسبندگی رحم در بدن زنان به شمار می‌آید و باید آن را جدی گرفت.

درمان چسبندگی رحم

درمان چسبندگی رحم در صورتی که درد و یا مشکل خاصی ایجاد نکرده و فرد نیز قصد باردار شدن در آینده را نداشته باشد، ضرورت و لزوم بالایی نداشته و بهتر است در مورد آن، حتما طبق دستور پزشک خود، عمل کنید. اما درمان چسبندگی رحم در حالت کلی، منجر به حذف بافت اسکار در ناحیه رحم و جلوگیری از بروز مجدد آن خواهد بود.

پزشک متخصص زنان برای درمان چسبندگی رحم و حذف بافت اسکار، عموما از روش هیستروسکوپی استفاده می‌کند که یک روش سرپایی و مناسب برای انجام این کار است. پس از انجام هیستروسکوپی و برطرف کردن چسبندگی‌های موجود در ناحیه رحم، ممکن است پزشک برای جلوگیری از بازگشت دوباره چسبندگی، از لوازمی مانند بالون، کاتتر پلاستیکی و … به طور موقت استفاده کند که سبب می‌شود تا دیواره‌های رحم از هم دور بمانند.

استفاده از بالون داخل رحمی نیز، راه موثر دیگری برای درمان چسبندگی رحم است که شامل یک بالون طبی باد شده و یا یک IUD بوده که در داخل حفره رحم قرار گرفته و در رشد مجدد بافت طبیعی دیواره رحم، کمک‌کننده و موثر است.