نقش لوله رحمی فالوپ در ناباروری

دکتر زهرا خلج » نقش لوله رحمی فالوپ در ناباروری
۶ دقیقه
فالوپ

نقش لوله رحمی فالوپ در ناباروری

آنچه می خوانید...

لوله های فالوپ همان لوله های رحمی دستگاه تناسلی بانوان می باشد. این لوله ها از دو بخش تشکیل شده اند که در قسمت بالای رحم بانوان قرار دارد. دستگاه تناسلی مردان با زنان کاملا متفاوت است. اما هر دو مورد از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که وظیفه های متفاوتی بر عهده دارند. اگر هر قسمت از دستگاه تناسلی نتواند وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهد، مشکلات مختلفی برای آقایان و خانم ها به وجود می آید.

آناتومی لوله فالوپ

لوله های فالوپ در قسمت بالای رحم قرار دارد و به وسیله ی آن تخمک ها به تخمدان ها انتقال پیدا می کنند. درون این لوله ها پرز هایی قرار دارد که مژه مانند هستند که روند حرکت تخمک ها را راحت تر می کند. اگر بخواهیم لوله های فالوپ را از نظر آناتومی بررسی کنیم، باید بگوییم که این لوله ها ماهیچه ای هستند و در قسمت انتهای دستگاه تناسلی و لگن فرد قرار دارند. این لوله ها در دو طرف بدن قرار دارند و بسیار مشابه به حرف j انگلیسی می باشند. قسمت انتهایی این لوله ها به صورت مستقیم به تخمدان وصل نشده اند و تنها با پره هایی در کنار تخمدان قرار دارند. این لوله ها در بارداری خانم ها نقش مهمی ایفا می کنند و وجود مشکل در آن ها نازایی در بانوان را ایجاد می کند.

لوله رحمی

مهم ترین مشکلات مربوط به لوله های فالوپ

لوله های فالوپ یکی از بخش های اصلی در دستگاه تناسلی بانوان به شمار می روند. در صورت ایجاد مشکل در عملکرد این لوله ها، مشکلات مختلفی برای بانوان به وجود می آید که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

انسداد لوله های فالوپ

انسداد لوله های فالوپ، یکی از مهم ترین مشکلاتی است که ممکن است برای خانم ها به وجود آید. اگر این لوله های دستگاه تناسلی حالت چسبندگی پیدا کنند و یا زخم شوند، مسدود می شوند و تخمک نمی تواند به راحتی از درون لوله عبور کند. در نتیجه عمل باروری با مشکل مواجه خواهد شد.

انسداد لوله رحمی

عفونت کلامیدیا

یکی از مهم ترین مشکلات در مورد لوله های فالوپ، وجود عفونت کلامیدیا می باشد. اگر در لوله ی فالوپ این عفونت وجود داشته باشد، پرز های درون لوله آسیب می بینند. در نتیجه تخمک نمی تواند از طریق این لوله ها به تخمدان منتقل شود. در نتیجه باروری بانوان با مشکل مواجه خواهد شد. رعایت مسائل بهداشتی و فردی خانم ها، می تواند از بروز این عفونت ها جلوگیری کند.

بارداری خارج از رحم

یکی دیگر از مشکلاتی که به واسطه ی لوله های فالوپ در بانوان و خانم ها به وجود می آید، بارداری خارج از رحم می باشد. اگر این لوله ها نتوانند به خوبی تخمک را به تخمدان منتقل کنند، لانه گزینی درون لوله رحمی انجام می شود و بارداری خارج از رحم به وجود می آید. این مشکل تنها با انجام جراحی درمان می شود و جنین نیز زنده نخواهد ماند.

سالپنژیت

این بیماری جزء بیماری های التهابی قرار دارد که به دلیل وجود عفونت در بدن بانوان به وجود می آید. این بیماری ممکن است خود را به دو صورت نشان دهد.

ممکن است در لوله های فالوپ گره ایجاد شده و باعث شود که دیواره ی لوله نازک شود. در این صورت تخمک نمی تواند به راحتی به تخمدان منتقل شود و نازایی در بانوان به وجود می آید.

در نوع دوم ممکن است در لوله های فالوپ، پیچ خوردگی به وجود آید. در این صورت خونرسانی در لوله به خوبی انجام نمی شود و باعث می شود که ماهیچه های لوله تحلیل روند.

روش های تشخیص مشکلات مربوط به لوله فالوپ

زمانی که شما به پزشک زنان و زایمان دکتر زهرا خلج مراجعه می کنید، او برای تشخیص بیماری های مربوط به لوله ی فالوپ، می تواند از روش های مختلفی استفاده کند. از مهم ترین روش های تشخیص در این زمینه، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آزمایش HSG: در این آزمایش نوعی تصویربرداری از بدن و لوله های فالوپ انجام می شود. در این صورت پزشک به راحتی می توان انسداد و گرفتگی لوله ها را تشخیص دهد و درمان آن بپردازد.
  • عکس رنگی از رحم: روش دیگری که برای تشخیص بیماری های لوله فالوپ مورد استفاده قرار می گیرد، عکس رنگی از رحم می باشد. در این روش از ماده ی رادیوگرافی استفاده می شود.
  • لاپاراسکوپی: اگر پزشک بخواهد نحوه ی انسداد لوله ی فالوپ را تشخیص دهد، باید از لاپاراسکوپی استفاده کند.
  • هیدروسونوگرافی: یکی دیگر از روش های تشخیص بیماری های مربوط به لوله ی فالوپ در بانوان ، هیدروسونوگرافی می باشد. در این روش بیمار دردی را احساس نمی کند و به راحتی می تواند از آن استفاده کنید.

آیا انسداد لوله های رحمی باعث ناباروری خانم ها می شود؟

بسیاری از خانم ها سوال می پرسند که آیا انسداد و گرفتگی لوله های فالوپ و رحمی ، باعث ناباروری و نازایی آن ها می شود؟ در پاسخ به این سوال باید به میزان انسداد و گرفتگی اشاره کنیم.

اگر انسداد و گرفتگی لوله ها به طور کامل باشد، احتمال بارداری خانم ها کاهش پیدا می کند و برای بارداری شدن باید متخصص زنان و زایمان O,F مراجعه کنند. زیرا در صورت بسته بودن لوله ها، تخمک نمی تواند به تخمدان منتقل شود و خانم ها باردار نخواهند شد. علاوه بر آن لقاح اسپرم و تخمک نیز در لوله های رحمی انجام می شود که در صورت بسته بودن، این کار انجام نمی شود.

اما اگر انسداد و گرفتگی لوله های رحمی کامل نباشد، خانم ها شانس بارداری دارند و می توانند باردار شوند. زیرا تخمک ها می توانند از قسمت های باز لوله به تخمدان منتقل شوند و موجب بارداری خانم ها شوند.

علاوه بر موارد بالا باید به یک طرفه و دو طرفه بودن انسداد نیز توجه کرد. اگر لوله های رحمی از یک طرف انسداد داشته باشند، احتمال ناباروری خانم وجود دارد. اما اگر این انسداد از دو طرف لوله های رحمی باشد، خانم باردار نخواهد شد و برای درمان باید به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دکتر زهرا خلج می‌توانید به صفحه مربوط مراجعه نمایید تا از سابقه و تجربه ایشان خاطر جمع شوید.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *