درمان ناباروری با IVF معجزه ای در باروری

دکتر زهرا خلج » درمان ناباروری با IVF معجزه ای در باروری
۲۳ دقیقه
بارداری با IVF

درمان ناباروری با IVF معجزه ای در باروری

آنچه می خوانید...

در زندگی بانوان معقوله بارداری از هیجان انگیزترین دوران بشمار رفته و گاهی این فرآیند با مشکلاتی رو به رو می‌شود که آن را ناممکن می‌سازد. ناباروری از مشکلات شایع میان بانوان است که البته حدود 40 درصد آن به مشکلات آقایان مربوط می‌شود. امروزه با پیشرفت علم درمان نازایی، برای حل این مسئله از سریع ترین روش کمک باروری آی وی اف استفاده می‌کنند. IVF اولین خط درمانی بوده و نسبت به سایر روش های بارداری آزمایشگاهی از هزینه های کمتری برخوردار است. در این مقاله به چگونگی انجام مراحل و افزایش شانس بارداری با این روش می‌پردازیم.

درمان ناباروری با IVF

دسترسی سریع به بخش های مهم مقاله

شانس بارداری در IVF

آی وی اف (IVF) چیست؟

ای وی اف مخفف و سر واژه‌های عبارت انگلیسی In Vitro Fertilization می‌باشد و معنای آن بارور ساختن تخمک است. اولین باری که این کار انجام شد سال 1978 بود که پزشکان اسپرم یک مرد و تخمک یک زن را لقاح دادند و بعد از این که جنین به مرحله‌ی خاصی رسید آن را وارد رحم خانم کردند. در واقع این مورد اولین تجربه‌ی موفق ivf بود. امروزه هم اگر چه ممکن است مقداری روش‌ها و فرایند کاری پزشکان متفاوت شده باشد اما هدف و روند کلی کار مطابق با گذشته می‌باشد.

لقاح زمانی باید به شکل مصنوعی انجام شود که بنابر دلایلی این امر به شکل طبیعی اتفاق نمی‌افتد و حتی ممکن است که لقاح انجام شود ولی لانه گزینی و رشد رویان اتفاق نیفتد. در ادامه دلایلی که پزشکان به سمت لقاح خارج از رحم سوق پیدا می­کنند را بیان می‌کنیم.

منظور از آی وی اف سنتی چیست؟

آی وی اف یا همان لقاح آزمایشگاهی در واقع فرآیند لقاح خارج از رحم می‌باشد.  همانطور که در قسمت فوق ذکر شد، تخمک از اهدا کننده یا مادر گرفته و در ظرفی شیشه ای با اسپرم، بارور می‌شوند. حال روش آی وی اف سنتی به این ترتیب است که در محیط آزمایشگاه، تخمک آزاد شده در کنار صد هزار اسپرم شسته شده تقویت می‌گردد که بعد از 24 ساعت زیگوت یا همان جنین ابتدایی حاصل می‌شود. زیگوت را بعد از گذشت دو روز توسط کانتر ظریف، وارد رحم کرده و ناگفته نماند برای انجام این روش از هیچگونه بیهوشی استفاده نمی‌کنند. زمانی که فرد قادر به بارداری باشد، جنین وارد جداره دیواره رحم می‌شود.

تکنیک هچینگ و بهبود لانه گزینی در روش IVF

قطعا ناموفق بودن و عدم نتیجه از لقاح خارج رحم بسیار مایوس کننده بوده و بانوان را از جانب روحی دچار ناراحتی و افسردگی می‌کند. اغلب دکتر زنان خوب برای این افراد، تکنیک هچینگ در نظر می‌گیرد و با استفاده از این روش به رویان هایی که توانایی لانه گزینی ندارند، کمک می‌کند. هچینگ معمولا برای بانوانی که دو دوره ناموفق IVF داشته اند یا با ضخامت لایه اطراف جنین رو به رو شده اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از IVF

وقتی اسپرم ظرف مدت چند روز نتواند خودش را به تخمکی که در رحم در انتظار بارداری است برساند تخمک از بین می‌رود و دیگر بارداری اتفاق نخواهد افتاد. حال این پروسه می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی واقع شود. به طور مثال شاید به خاطر مسدود بودن مسیر، اسپرم‌ها نتوانند به رحم برسند و یا شاید هم به خاطر تحرک کمی که دارند نتوانند به تخمک نفوذ کنند. معمولا دلیل هر چه باشد لقاح مصنوعی راه چاره است.

  • اختلال در تخمک گذاری و کم شدن میزان تخمک‌های سالم که اغلب به خاطر افزایش سن می‌باشد.
  • مشکلات لوله‌ای از قبیل انسداد لوله‌ها، هیدروسالپنکس و چسبندگی شدید لگنی
  • ناباروری‌ که با علت مردانه باشد
  • نازایی‌ های بدون علت یا توجیه نشده
  • آندومتریوز

آزمون زیر جهت شناخت از میزان شانس باروری شما تهیه شده است.

/5
37
بارداری

شانس بارداری خودتو تست کن!

1 / 5

آیا تاکنون به بارداری خارج رحم دچار شده اید؟

2 / 5

چندین سال است که برای بارداری تلاش می‌کنید؟

3 / 5

آیا عادت ماهیانه شما با تاخیر رو به رو است؟

4 / 5

آیا تاکنون سقط جنین داشته اید؟

5 / 5

چند سال سن دارید؟

برای دریافت مشاوره لطفا اطلاعات خود را برای برقراری ارتباط از جانب دکتر زهرا خلج وارد نمایید.

Your score is

0%

شانس بارداری در ivf

شانس بارداری موفق در آی وی اف برای هر فرد متفاوت بوده و به عواملی نظیر سن خانم، کیفیت بارداری قبلی، سبک زندگی و مشکل باروری نیز بستگی دارد. همانطور که از متن مقاله دریافتید، هرچه سن فرد نراجعه کننده در آی ی اف کمتر باشئ میزان شانس باروری و اخذ نتیجه مثبت نیز بیشتر خواهد بود. میزان شانس برای ایجاد بارداری در روش آی وی اف برای خانم های کمتر از 35 سال حدود 20 الی 30 درصد بوده و هر چه میزان سن افزایش یابد، این درصد نیز کاهش می‌یابد. همچنین می‌توان برای افزایش شانس روش ivf از فریز جنین، هچینگ تخمک یا خراش اندومتر نیز استفاده کرد.

فیلم واقعی بارداری با IVF را مشاهده کنید.

بیهوشی در IVF

در آی وی اف برای نداشتن درد در جراحی از بیهوشی استفاده می‌کنند. با استفاده از تکنیک بیهوشی عمومی دستگاه عصبی مرکزی را سرکوب کرده و در نهایت آی وی اف بدون درد انجام می‌شود. برای برخی اشخاص با استفاده از داروی آرام بخش روند IVF را انجام داده و فرد به محیط پیرامون کاملا آگاه است. در مواردی دیگر این تکنیک درمان ناباروری با استفاده از روش بی حسی موضعی انجام می‌دهند، که در این حالت بیمار درد را تا حدودی احساس کرده و حین انجام کار هوشیاری کاملی دارد.

مراحل انجام ای وی اف

در این قسمت، صفر تا صد مراحل انجام این روش را شرح می‌دهیم.

تحریک تخمدان

در این مرحله خانم باید داروهایی را استفاده کند تا تخمدان‌ها تحریک شوند و تعداد مناسبی تخمک را آزاد کنند. وضعیت رحم، تخمدان‌ها و فولیکول‌های آن در طی این مرحله باید با سونوگرافی بررسی شود.


جمع آوری تخمک

معمولا 36 ساعت بعد از این که داروی محرک تخمدان تزریق شد زمان مناسبی برای استخراج تخمک‌ها می‌باشد. این کار از طریق سونوگرافی واژینال انجام می‌شود به این شکل که یک سوزن مخصوص را از واژن وارد ناحیه‌ی لگنی می‌کنند تا در نهایت به تخمدان‌ها برسد.برای این که خانم در این مرحله اذیت نشود و دردی را احساس نکند از بیهوشی یا مسکن‌های وریدی استفاده می‌کنند.


جمع آوری اسپرم

همان روزی که استخراج تخمک‌ها انجام می‌شود همسر خانم هم باید نمونه اسپرم را آماده کند. ظرفی که برای جمع آوری استفاده می‌شود باید کاملا تمیز باشد. ضمن این که در خود آزمایشگاه هم اسپرم‌ها را دو بار می‌شویند تا کیفیت آن بهبود پیدا کند. در نهایت هم از اسپرم‌های با کیفیت و تحرک بالا برای لقاح استفاده می‌شود.


لقاح و کشت جنین

معمولا تعداد صد هزار اسپرم به ازای هر یک تخمک استفاده می‌شود تا لقاح صورت پذیرد. 12 تا 18 ساعت بعد از لقاح تخمک‌ها را ارزیابی می‌کنند تا از صحت و سلامت آن ­ها مطمئن شوند.


انتقال جنین

حدود دو تا پنج روز بعد از استخراج تخمک و لقاح، رویان مراحل رشد اولیه خود را پشت سر می‌گذارد و پزشک آن را با کمک یک کاتراز وارد رحم و جایگذاری می‌کند این مرحله بسیار سریع و بدون درد می‌باشد. دو تا سه هفته بعد از جایگذاری خانم باید تست بارداری بدهد تا با توجه به نتیجه فرایند پیگیری ‌شود.


ویدئو انیمیشن مراحل

آی وی اف

گیف اشاره

تخمک گذاری در تخمدان قبل از خارج کردن تخمک

زمانی که قبل از خارج کردن تخمک، در تخمدان،تخمک گذاری انجام شود دیگر امکان خارج کردن آن وجود ندارد. یکی از دلایلی که پزشک باتجربه در عمل آی وی اف، همیشه سطح هورمون های خون را مورد بررسی قرار می‌دهد این است که از تخمک گذاری زودرس جلوگیری کند.

در ادامه ویس رضایت خانم 31 ساله با IVF موفق را می‌شنوید.

مدت زمان نتیجه گیری از درمان ناباروری‌ با آی وی اف

تفاوت‌های فردی در این مدت زمان به شدت دخیل است ضمن این که به ذخیره تخمدانی افراد هم بستگی دارد. گاهی این پروسه در عرض دو هفته انجام می‌شود و بعضی دیگر ممکن است تا یک ماه و نیم هم طول بکشد.

در برخی از پروتکل­­ های درمانی نیاز است که چرخه­‌ی تخمک گذاری دو بار انجام شود و بعد تخمک گیری صورت پذیرد. لذا بعضا دیده شده که افرادی باشند که در گیر پروسه‌ای چند ماهه می‌شوند. این که چه مدت طول می‌کشد مهم نیست بلکه مهم این است که روحیه‌ی خود را حفظ کنید و با دیدی مثبت به نتیجه روند درمان خود را ادامه دهید.

تعیین جنسیت در آی وی اف

تعیین جنسیت در روش آی وی اف حدود 99 درصد قطعیت داشته اما باید ابتدا برای دریافت نتیجه ی این روش صبور باشید.

عوامل اثرگذار در نتیجه مثبت بارداری با IVF

سن افراد ( خانم‌هایی که زیر 35 سال سن دارند احتمال موفقیت این روش برای آن‌ها 20 تا 30 درصد است. حال هر چه سن بیشتر شود این احتمال نیز کاهش می‌یابد.)

  • مشکلات در بارداری‌های قبلی
  • متعدد بودن دلایل ناباروری
  • سبک زندگی نامناسب

فریز جنین قبل از آی وی اف

حتما شما هم طی روند آی وی اف با اصطلاح فریز جنین رو به رو شده اید و خواهان کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید. فریز جنین یکی از روش های کمک باروری است که باید حتما به همراهی یکی از روش های ivf و یا میکرواینجکشن انجام گیرد، تا بارداری را به وجود آورد. همانطور که از نام این اصطلاح علمی مشخص است، دکتر متخصص نازایی جنین ها را با تعداد بیشتر از اندازه لازم فریز کرده و در زمان مناسب و مورد نیاز آن ها را از حالت انجماد خارج و استفاده می‌کند. اغلب از این روش به دلیل کاهش ذخیره تخمدان در بانوان و یا برای افرادی که با شکست آی وی اف مواجه شدند و در آینده قصد IVF مجدد دارند، بهره می‌برند.

فریز جنین برای دختران باکره

بسیاری از خانم های مجرد برای فریز جنین کاندید فریز تخمک می‌شوند زیرا فعلا قصد ازدواج و تشکیل خانواده ندارند و در عین حال این مورد برایشان اهمیت دارد، که به پرده بکارتشان آسیبی وارد نشود. در این صورت، دکتر زنان و زایمان با تجربه، ابتدا دارو ها آی وی اف را برای این افراد تجویز می‌کند. سپس با استفاده از لاپاراسکوپی، داخل ناف را برشی کوچک زده و تخمک ها را پس از خروج، فریز می‌کنند.

تخمک ها قابلت فریز ماندن تا 15 سال را داشته و هیچ آُیبی نمی‌بینند و در زمانی که فرد تصمیم به از دواج گیرد، می‌توان تخمک های فریز شده را با اسپرم همسر تلفیق نماید و سپس جنین حاصل شده را به داخل رحم وارد کند.

فریز جنین برای افراد غیرباکره

ابتدا این افراد باید بدانند که فریز تخمک از طریق واژینال بسیار ساده و آسان است اما به مجوز پزشکی قانونی نیاز دارد. برای این افراد، شانس بدست آوردن تعداد تخمک ها بسیار بیشتر از فریز تخمک در افراد باکره می‌باشد.

میزان موفقیت انتقال جنین فریز شده در IVF

به طور کلی میزان موفقیت انتقال جنین های فریز شده با آی وی اف حدودا دو برابر سایر روش های بارداری می‌باشد. درصد موفقیت IVF به عوامل متعددی از جمله سن مادر و علت ایجاد ناباروری بستگی دارد که می‌تواند به اندازه مشهودی موفقیت را کاهش می‌دهد.

فیلم انتقال جنین در آی وی اف را مشاهده کنید.

IVF چه عوارضی به همراه دارد؟

اغلب بانوان در این روش با عوارضی چون ترشح مایع شفاف یا گاهی آغشته به خون از واژن رو به رو می‌شوند که جای نگرانی آنچنانی ندارد اما بهتر است سریعا به بهترین متخصص زنان و زایمان و نازایی اطلاع داده شود. خانم های کاندید این روش باید توجه داشته باشندکه اگر بعد از انجام آی وی اف به تب بالای 38 درجه دچار شدند، حتما فورا به دکتر زنان خود اطلاع دهند. ناگفته نماند عواملی چون نفخ و یبوست از عوارض جانبی این روش می‌باشد. حال در ادامه به برخی دیگر از عوارض ivf اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

عوارض جانبی ذکر شده در واقع قابل کنترل هستند، همچنین این درمان حساس زیر نظر بهترین متخصص زنان انجام می‌شود، بنابراین جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

  • مشکلات گوارشی دیگر مانند نفخ و یبوست
  • افزایش احتمال چند قلوزایی
  • وزن کم نوزاد به هنگام تولد
  • پیچ خوردگی تخمدان
  • گرفتگی خفیف شکم
  • حساسیت پستان‌ها
  • سایر عوارض دارویی
  • زایمان زودرس

لکه بینی بعد از خارج کردن تخمک در IVF

بسیاری از بانوان بعد از خروج تخمک از تخمدان طبیعی با لکه بینی های خفیف مواجه می‌شوند که این موضوع موجب نگرانی شدید آن ها می‌شود. اما قابل ذکر است زمانی که توسط سوزن، دیواره مهبل را برای خارج کردن فولیکول سوراخ می‌کنند، لکه  بینی مشاهده می‌شود. این لکه بینی حدودا تا دو روز بعد از خروج تخمک وجود دارد، اما توجه داشته باشید که این خون حتما باید در اندازه کم وهمچنین رنگ روشن باشد و اگر حجم لکه در حدی باشد که نوار بهداشتی را آغشته به خون کند، توصیه می‌شود سریعا به دکتر زنان تحت درمان خود اطلاع دهید. 

میزان درد در ivf

این روش درواقع نوعی بارورسازی با تخمک و اسپرم است که برای این کار به پانکچر یا همان فرآیند تخمک کشی نیاز است. خارج کردن تخمک از بدن طی عمل پانکچر تحت بیهوشی عمومی و در موارد خاص تحت بی حسی از کمر انجام می‌شود و به همین خاطر بیمار هیچگونه دردی را در این روند احساس نمی‌کند. اگر بعد از عمل پانکچر، شرایطی مانند سندروم بیش تحریکی تخمدان یا هایپراستیمولیشن برای فرد پیش آید، ناراحتی هایی نظیر یبوست، درد شکم، تهوع و سرگیجه ایجاد خواهد شد. اما همانطور که ذکر شد مهمترین مرحله ی IVF هیچ دردی برای فرد به همراه ندارد.

گیف آپارات

بعد از اینکه جنین در آزمایشگاه تشکیل شد باید به داخل رحم منتقل گردد که با استفاده از اسپکلوم ( ابزار معاینه و تست پاپ اسمیر) انجام می‌شود. در این مرحله بیمار احساس ناخوشایندی را تجربه کرده زیرا فرد وجود اسپکلوم را کاملا حس می‌کند. در مواردی که فرد دارای واژینیسموس باشد، کمی درد خواهد داشت که میزان آن قابل تحمل و خفیف است. به طور کلی این موارد ذکر شده بسیار نادر است و در صورت تشخیص پزشک، همان حین از بیهوشی سبک برای فرد بیمار استفاده می‌کنند تا در زمان عبور جنین، درد و ناخوشی را احساس نکند.

هر خانمی چند بار می‌تواند ivf انجام دهد؟

بیمار تا شش مرتبه می‌تواند وارد سیکل آی وی اف بشود اما در مورد انتقال رویان محدودیتی وجود ندارد. به این معنی که هر خانمی تا 6 مرتبه می‌تواند داروهای محرک تخمدان را تزریق کند و پزشک تخمک‌های حاصل از این تحریک را برداشت نماید اما تعداد دفعاتی که می‌توان رویان‌ها را منتقل کرد محدودیتی ندارد، به همین خاطر است که معمولا در هر سیکل سعی می‌شود که تعداد تخمک‌های بیشتری برداشته شود و تخمک‌های اضافی را هم فریز می‌کنند.

معمولا برای یک فرد نابارور، عمل تخمک کشی بیش از 4 الی 5 بار تکرار نیاز نیست. در واقع قبل از اینکه تعداد تخمک کشی بالا رود و به 4 مرتبه برسد، نتیجه برای متخصص زنان و زایمان و نازایی مشخص شده و موفقیت یا عدم موفقیت نیز نمایان می‌شود.معمولا انتقال‌ها هم چندتایی هستند که حداقل یکی از آن‌ها زنده بماند. اغلب بیماران در دفعات اولیه به نتیجه مثبت و خوشایند دست پیدا می‌کنند. ناگفته نماند که انجام بیش از 6 بار تخمک کشی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

چه نکاتی قبل از آی وی اف باید رعایت شود؟

قبل از انجام آی وی اف نکاتی وجود دارد که تمامی افراد باید اطلاعاتی در این رابطه داشته باشند و به این موارد اهمیت دهند.

موارد مهم:

استحمام

شب قبل از فرآیند برداشتن تخمک حتما استحمام داشته باشند.

برقراری رابطه جنسی

چندین روز قبل از آی وی اف از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایند.

استفاده از مواد آرایشی

قبل از شروع آی وی اف هیچگونه آرایشی در صورت و ناخن نداشته باشند.

حفظ ناشتایی

به مدت 12 ساعت قبل از فرآِند برداشتن تخمک، ناشتا باشید و حتی آب هم ننوشید.

مراقبت‌های بعد از ivf

از مهمترین توصیه ای که باید به آآن توجه شود این است که خانم باید بعد از انتقال جنین حدود 42 الی 72 ساعت بی حرکت باشد و حتی از انجام فعالیت های روزانه بپرهیزد. ورزش هایی مانند اسب سواری، شنا و … تا تثبیت بارداری مطلقا ممنوع می‌باشد. معمولا افراد 24 تا 48 ساعت بعد از ivf می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود بپردازند اما انجام فعالیت‌های سنگین به هیچ عنوان تا رسیدن به نتیجه نهایی توصیه نمی‌شود. ضمن این که رژیم غذایی مناسب و سرشار از فیبر برای جلوگیری از مشکلات گوارشی بسیار مفید می‌باشد. یادتان باشد که استرس برای خانم‌هایی در حال درمان نازایی خود هستند سم است لذا سعی کنید آرامش خود را در این روزها حفظ نمایید تا بهترین نتیجه را بگیرید. استحمام گرم، سونا و جکوزی هم مواردی هستند که در طی این دوران باید از آن‌ها پرهیز کرد.

مراقبت های ای وی اف

رابطه جنسی بعد از آی وی اف

تحقیقات و مطالعات پزشکی ثابت کرده است که رسیدن به ارگاسم برای بانوان با انباضات رحمی همراه است که این مورد برای لانه گزینی در مراحل اولیه مناسب نیست. به طور معمول پزشکان حداقل حدود 14 روز پیشگیری از برقراری رابطه جنسی بعد از انجام IVF را توصیه می‌کنند. البته بسته به شیوه ی کاری پزشک، گاهی توصیه می‌شود شب قبل از انتقال جنین، مقاربت انجام شوند زیرا گاهی احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.

سقط جنین بعد از IVF

یکی از ناراحت کننده ترین موارد در زندگی بانوان، رو به رو شدن با نازایی است اما بدتر از آن، سقط جنین بعد از آی وی اف است. متاسفانه خطر سقط جنین در بارداری با روش IVF بسیار بیشتر از بارداری های طبیعی می‌باشد. طبق آمارها احتمال سقط جنین در بارداری های طبیعی حدود 15 درصد است که این آمار در باروری با IVF بسیار بیشتر است. یکی از علل سقط جنین در این نوع باروری، بالا بودن سن مادر است که موجب تشکیل نشدن جنین می‌شود. همچنین از سایر دلایل این امر، تحریک بیش از حد تخمدان است که خطر سقط جنین را بی نهایت افزایش می‌دهد. افرادی که بعد از یک سقط جنین در IVF خود، مجدد به استفاده از این روش می‌پردازند باید مراقبت های بیشتری انجام داده و حتما به توصیه پزشک خود توجه کنند.

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

نام و نام خانوادگی
ایمیل
شماره تماس
فرم مشاوره رایگان شما با موفقیت ارسال شد.
فرم شما با موفقیت ارسال نشد. لطفا مجدد تلاش نمایید.

روش های کاهش خطر سقط جنین بعد از IVF

لازم است بدانید روش هایی وجود دارد که خطر سقط جنین بعد از آی وی اف را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم داشت.

هیستروسکوپی: در واقع یکی از بهترین روش های کاهش دهنده خطر سقط جنین بعد از آی وی اف، روش هیستروسکوپی می‌باشد. این روش تمامی مشکلات رحمی را نمایان و به اصلاح آن ها می‌پردازد. همچنین این روش کاربرد بیشتری نسبت به سونوگرافی دارد.

بهره وری از پروژسترون: مصرف پروژسترون بعد از آی وی اف، خطر سقط جنین را تا حدودی کاهش داده و هم در زمان بارداری با تخمک شخص و هم زمان استفاده از تخمک اهدایی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برخی از پزشکان به جای تزریق این هورمون، داروهای خوراکی از این قبیل را برای شخص بیمار تجویز می‌کنند.

پرهیز از فعالیت سنگین: تمامی خانم هایی که از این روش کمک بارداری استفاده می‌کنند، باید تا زمان مشاهده شدن ساک بارداری در سونوگرافی و لانه گزینی جنین در رحم، از انجام هرگونه فعالیت سنگین خودداری نمایند. بهتر است به این مورد مهم توجه نمایید زیرا هر شخص پس از تمامی هزینه و تحمل سختی های آی وی اف، مستلزم اخذ نتیجه مثبت است.

آی وی اف به تخمدان صدمه می‌زند؟

فرآیند عمل پانکچر در بارورسازی آی وی اف، اگر به دفعات محدود به عنوان مثال تا سه مرتبه انجام شود، هیچ آسیبی برای تخمدان ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که بیش از این تعداد مکررا IVF انجام شود، آسیب های شدیدی برای تخمدان به همراه خواهد داشت.

گیف ماوراطب

آیا در صورت داشتن فرزند می‌توان برای بارداری بعدی IVF انجام داد؟

شاید برای شما تعجب آور باشد اما علم پزشکی به گوه ای پیشرفت داشته که می‌‌توان از آی وی اف برای خانم هایی مکه از قبل دارای فرزند هستند نیز استفاده کرد. اینن افراد باید داری شرایط ذکر شده باشند تا بتوانند از این عمل برای فرزندآوری بهره ببرند.

  • عدم اضافه وزن و داشتن وزن سالم
  • بالای 35 الی 37 سال نباشند زیرا موفقیت کاهش می‌یابد.
  • قبل و بعد IVF نباید هیچگونه مواد دخانیاتی مصرف شود.

در ویدئو رو به رو آی وی اف موفق خانمی را مشاهده می‌کنید که در گذشته بارداری خارج رحمی داشتند.

افرادی که حاملگی شکست خورده با IVF داشته‌اند، باید چه زمانی اقدام مجدد کنند؟

قطعا ذهنیت شکست انتقال جنین قبل و بعد از انجام آی وی اف برای بانوان طبیعی است. حتی در مواردی دیده شده که فرد بعد از یک بار شکست IVF دچار افسردگی و ناامیدی شدید می‌شوند. اما این نکته بسیار مهم است که بانوان باید در نظر داشته باشند هرگونه از تکنیک های لقاح مصنوعی بسیار حساس بوده و اخذ نتیجه دلخواه نیازمند آرامش، دوری از تنش و همچنین انگیزه می‌باشد. به طور کلی دلیل شکست آی وی اف به کیفیت اسپرم و تخمک باز می‌گردد و  در مواردی که فاکتور های ذکرشده بر آن تاثیر نداشته باید مواردی مانند فاکتورهای رحم و لگن مورد بررسی قرار گیرند. فاکتورهای انعقادی خونی نیز در شکست آی وی اف بی تاثیر نیستند. خانم هایی که برای این تکنیک کاندید شده اند با انگیزه و آرامش به راه خود ادامه دهند.

هزینه آی وی اف در سال 1402 چقدر است؟

قطعا روش باروری کمکی آی وی اف دارای هزینه های فراوانی است که در همه افراد یکسان نیست. بسیاری از خانم ها با یک بار انجام آی وی اف به بارداری می‌رسند اما گاهی برخی دیگر حتی پس از تکرار مداوم این روش نتیجه دلخواه دریافت نکرده و با افزایش دفعات تکرار این روش، ناچار به پرداخت هزینه های بیشتر هستند. همچنین داروهای محرک کمکی این روش، خود دارای هزینه های بالا می‌باشند. به عنوان مثال افرادی که دارای تنبلی تخمدان هستند باید برای بهبود و اخذ نتیجه موفق از داروهای بیشتری استفاده کنند که قطعا مستلزم هزینه آی وی اف بیشتر است.

آیا بیمه هزینه های ivf را تقبل می‌کند؟

با اینکه ناباروری در دسته بیماری های خاص قرار دارد اما سازمان بیمه همچنان بخشی از هزینه های مربوط به آن را متقبل نمی‌شود و این برای بیماران کمی نگران کننده است. ناگفته نماند برخی از بیمه های تکمیلی پرداخت هزینه های مربوط به IVF را در چارچوب استاندارد خود تقبل می‌کنند.

انتخاب بهترین دکتر نازایی در تهران

بارداری و داشتن فرزندی سالم از رویاهای هر خانم جوان محسوب شده و قطع افرادی که دچار ناباروری هستند از این لذت دور بوده و برای بهبود و رفع اسن مسئله دست به روش های متفاوتی می‌زنند. اما این نکته قابل ذکر است که برای درمان ناباروری با بهترین روش، حتما باید بهترین دکتر زنان و زایمان و نازایی را برای خود برگزینید تا در طی روند درمان دچار شبهه و نگرانی نشوید. دکتر زهرا خلج بهترین دکتر نازایی در سعادت آباد، دارای تجربه ای چندین ساله با کارنامه ای از نتایج موفق درمان نازایی و آی وی اف هستند. برای انتخاب روش درمانی نازایی، ابتدا با دکتر زهرا خلج مشاوره برقرار کرده و سپس بعد از معاینات و آزمایشات لازم، به انتخاب بهترین روش بارداری با IUI و یا IVF و همچنین میکرواینجکشن بپردازید.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ فوق تخصصی نازایی، لاپاروسکوپی فلوشیپ فوق تخصصی نازایی و اندوکرینولوژی باروری

41 پاسخ
    1. مطالبی که در مقاله جامع ومفیدتون عنوان کردید بسیار رسا و آموزنده بود،خانم دکتر خلج کسی که تخمک بارورندارند ،میتوانند از تخمک فریز شده فرد احیا کننده استفاده کنند وبارور شوند

  1. خانم دکتر ای وی اف محدودیت هم داره ؟ من دو سری انجام دادم نتیجه نگرفتم میتونم برای بار سوم بیام پیش شما ؟

    1. عملا شما تا 6 بار مجاز هستید که IVF انجام دهید. بیشتر از این تعداد توصیه نمی‌شود.

  2. من با زندایی م اومدم یک بار واقعا عالی بود از همه نظر مخصوصا بهداشتی که داشت و وهم از نظر تجهیزات ..البته جواب دهی تونم ۲۰

  3. اگه کسی تو سن 41سالگی بچه دار نشده باشه می‌تونه ای وی آف انجام بده و بعد باردار بشه آیا بعد از 40سالگی بچه سلامت میمونه

  4. ممنون از شما چون در این مقاله به تمام سوالات میخواستم بپرسم رسیدم دستتون درد نکنه خسته نباشی

  5. دکتراگ باروری ناخواسته باشه بعدش ک متوجه شدیم میتونیم بریم برای انجام آزمایشهای قبل ازبارداری
    مشکلی پیش نمیاد،؟

  6. با تشکر از مطالب مفیدتون ،از چه سنی و تا چه سنی میتو ان از این روش اسفاده کرد؟

  7. سلام
    من چهل سالمه
    یکسال هست ازدواج کردم
    هرماه فولیکول غالب دارم و ذخیره تخمدانم خوبه اما باردار نشدم تو هفت ماهی که اقدام کردم
    انحراف رحم به سمت راست دارم که نشد برام ای یو ای انجام بدن
    امکان انجام ای وی اف هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بارداری