بیماری های شایع دوران بارداری

دکتر زهرا خلج » بیماری های شایع دوران بارداری
۵ دقیقه
بیماری های دوران بارداری

بیماری های شایع دوران بارداری

آنچه می خوانید...

بیماری های شایع دوران بارداری شامل چه مواردی است؟مشکلات بارداری چیست و مشکلات گوارشی در بارداری چه علائمی دارد؟ ترشح در مدفوع در دوران بارداری به چه علت بوده و آیا خطرناک است؟ آگاهی نسبت به بیماری های شایع دوران بارداری چه ضرورتی داشته و چرا لازم است؟

در این مقاله می‌خواهیم با بیماری های رایج دوران بارداری و ضرورت آگاهی نسبت به آن‌ها آشنا شویم؛ با ما همراه باشید.

بیماری شایع حاملگی

مقابله با بیماری‌های شایع دوران بارداری

دوران بارداری که یکی از دوران حساس و پر چالش زندگی زنان است، بیشتر از هر زمان دیگری به مراقبت نیاز داشته و البته خود فرد نیز باید ضمن آشنایی و آگاهی با بیماری های شایع این دوران، خود را برای مقابله با آن‌ها آماده کند. افزون بر این، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که باید این دوران مهم و حساس را زیر نظر پزشک متخصص سپری کنید تا بتوانید سختی‌ها، مشکلات و بیماری‌های آن را به خوبی پشت سر گذاشته و ضمن اطمینان از حفظ سلامتی خود و نوزادتان، مشاوره‌های مربوط به مراقبت های دوران بارداری را به خوبی دریافت کرده و آزمایشات دوران بارداری را نیز به طور کامل انجام دهید.

ضرورت آگاهی نسبت به بیماری‌های رایج دوران بارداری

بیماری های رایج دوران بارداری و حاملگی، از این جهت دارای اهمیت است که ممکن است نشانه و علامتی از یک مشکلی بزرگ‌تر و حادتر بوده و بی‌توجهی و تاخیر در درمان آن‌ها، عوارض و عواقب جبران‌ناپذیری در سلامت نوزاد، مادر و یا هر دو داشته باشد. به همین دلیل لازم است تا با بیماری‌ها و عفونت های رایج دوران بارداری به خوبی آشنا باشید و در صورت بروز و مشاهده علائمی مانند علائم این بیماری‌ها، مشکل و یا بیماری را در مراحل اولیه شناسایی کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

ضمن آن که می‌توانید با مراجعه منظم به بهترین متخصص زنان در تهران، نگرانی خود در این مورد را به کلی برطرف کرده و به این ترتیب، تمام اقدامات لازم برای حفظ سلامت مادر و جنین را به انجام برسانید. البته لازم است تا با علائم مربوط به بیماری های شایع دوران بارداری نیز آشنا بوده تا بتوانید در مورد علائم و نشانه‌هایی که مشاهده می‌کنید، اطلاعات کامل و درستی در اختیار پزشک قرار دهید.

انواع بیماری های شایع دوران بارداری

در ادامه به معرفی انواع بیماری‌ها، عفونت‌ها و مشکلات شایع در دوران بارداری می‌پردازیم تا به خوبی با آن‌ها آشنا شوید:

  • دیابت بارداری

دیابت بارداری هنگامی رخ می‌دهد که سطح قند خون فرد در طی دوران بارداری بالا رفته و برای تشخیص دقیق آن، لازم است تا تست و آزمایش‌های مربوطه انجام شود. این آزمایش‌ها شامل تست گلوکز بوده که بین هفته بیست و چهارم تا بیست و هشتم بارداری انجام شده و همچنین آزمایش دیگری انجام خواهد شد که آزمایش تشخیصی تست تحمل گلوکز خوراکی نام دارد. دیابت بارداری ممکن است عوارض متعددی از جمله افزایش ناگهانی فشار خون مادر، خطر بزرگ شدن بیش از حد نوزاد و یا ماکروزومی، وجود پروتئین در ادرار و یا پره اکلامپسی (preeclampsia) و در نهایت نیز، زایمان سزارین را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل باید سریعا برای درمان آن اقدام کنید که افزون بر درمان دارویی و استفاده از انسولین، می‌توانید با مشورت با پزشک از برنامه غذایی صحیح و ورزش کردن نیز برای کنترل سطح قند خون خود کمک بگیرید.

  • فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا در بارداری، احتمال بروز پره اکلامپسی را در فرد افزایش داده و به همین خاطر لازم است تا تحت نظارت مستقیم پزشک قرار بگیرد. فشار خون بالا افزون بر این، احتمال خطر زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، سقط جنین و … را افزایش داده و لازم است تا قبل از اقدام برای بارداری، فشار خون فرد توسط پزشک به خوبی بررسی شود.

  • تکرر ادرار

تکرر ادرار که از جمله شایع‌ترین بیماری‌ ها در سه ماهه اول بارداری است که به دلیل وارد آمدن فشار از سوی رحم و جنین به مثانه، بروز پیدا می‌کند. همچنین در سه ماهه سوم بارداری که سر کودک در لگن قرار خواهد گرفت، احتمال بروز تکرر ادرار بیشتر خواهد بود. به همین دلیل لازم است از لباس‎‌های زیر مناسب استفاده کرده و از پوشیدن شلوار، جوراب شلواری و لباس زیر تنگ و اندامی خودداری کنید.

  • کم خونی و فقر آهن

کم خونی و فقر آهن نیز در اثر کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون شامل هموگلوبین و هماتوکریت رخ داده و یکی از بیماری ‌های شایع دوران حاملگی محسوب می‌‍شود. زنان در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری به آهن نیاز دارند، همین طور رشد و تکامل جنین نیز به خون بیشتر و آهن موجود در آن وابسته خواهد بود. اگر علائمی مانند موارد گفته شده در زیر را تجربه می‌کنید، میتوانید به وجود کم خونی و فقر آهن در خود پی برده و به این ترتیب برای درمان و رفع آن اقدام کنید. این علائم عبارتند از:

  • رنگ پریدگی
  • داشتن تنگی نفس
  • از حال رفتن و بی‌حالی
  • احساس خستگی و ضعف

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *