بهترین راه درمان خشکی واژن

خشکی واژن

بهترین راه درمان خشکی واژن

خشکی واژن

خشکی واژن یکی از مشکلات بسیار شایع میان بانوان است که فعالیت های روزمره شخص را دچار مشکل و اختلال می‌سازد. با بالا رفتن سن، خانم ها دچار تغییرات هورمونی بسیار می‌شوند که به طور قطه پیرامون خشکی واژن را برایشان رقم می‌زند. در ادامه این مقاله به تمامی جزئیات خشکی واژن و نوع درمان و پیشگیری از آن اشاره خواهیم داشت بنابراین با ما تا انتها همراه باشید.

خشکی واژن چیست؟

افزایش سن موجب می‌شود تا بیماری های شایعی مانند آتروفی و خشکی واژن برای بانوان رخ دهد که به موجب تدریج ناراحتی و ناخوشی می‌شود. دیواره های واژن بسیار حساس هستند و به محض کاهش کلاژن سازی در این ناحیه، مشکلات این چنینی رخ می‌دهد. اغلب بانوان ابتدا سعی بر تحمل این موضوع داشته اما به تدریج زمانی که دچار پیشرفت شود، ناخوشی های بیشتری را رقم زده و فرد باید بداند که برای درمان این مورد حتما باید به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه داشته باشد.

علل ابتلا به خشکی واژن

در پیدایش خشکی واژن عوامل زیادی موثر هستند که در ادامه به مهمترین و رایج ترین آن ها اشاره خواهیم داشت:

• اضطراب و تنش های مکرر
  • شستشوی مکرر واژینال
  • فرا رسیدن دوران یائسگی
  • مصرف کرم های بهداشتی به دلیل ایجاد تغییر در  ph محیط
  • فعالیت های ورزشی سنگین
  • مصرف دارو های هورمونی
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • شیمی درمانی در بیماران بدخیم
  • تغییرات هورمونی شدید مانند دوران بارداری

علائم خشکی واژن چیست؟

• عفونت در مجاری ادرار
  • افزایش میزان عفونت ها
  • احساس وجود زخم در واژن
  • کاهش رقبت برای مقاربت
  • داشتن درد غیر طبیعی حین رابطه جنسی
  • احساس خشکی و سوزش در ناحیه تناسلی

شایان ذکر است ممکن است برخی افراد فقط بعضی از این علائم را تجربه کنند و دلیل بر این نیست که همه افراد همه ی این علائم را تجربه کنند. با احساس هر گونه از این علائم بدون اتلاف وقت و اجازه فرصت پیشرفت بیماری، بلافاصله به بهترین جراح و متخصص زنان مراجعه نمایید.

خشکی واژن بعد از یائسگی

به طور کلی بانوان حدود سن میانسالی پا به دوران یائسگی می‌گذارند. هورمون استروژن در سطح بدن بسیار کاهش پیدا کرده و حتی متوقف می‌شود که در واقع به همین دلیل است که یائسگی رخ می‌دهد. حال کاهش این هورمون بر ایجاد خشکی واژن نیز تاثیرگذار است و موجب کاهش رطوبت ناحیه تناسلی نیز خواهد شد. طبق مطالعات و نتایج بدست آمده، حدود دو سوم از خانم هایی که به یائسگی رسیده اند، دچار خشکی واژن و آتروفی شدید هستند.

خشکی واژن بعد از یائسگی

تشخیص خشکی واژن

برای تشخیص و بررسی این مشکل روش های زیادی وجود دارد که هر یک از آن ها باید توسط متخصص زنان انجام شود تا نتیجه ای دقیق به دست آید. انواع روش هایی مانند بررسی عمومی دهانه رحم، تست پاپ اسمیر، تست هورمون ها و بسیاری آژمایش ها برای تشخیص آتروفی واژن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین روش های درمان خشکی واژن

بعد از اینکه خشکی واژن برای مراجعه کننده تشخیص داده شد، دکتر زنان اطلاعاتی از انواع روش های درمانی در اختیار فرد گذاشته و بهترین روش درمان را برمی‌گزیند. اقدامات درمانی ابتدا از ساده ترین روش ها شروع شده و در صورت عدم نتیجه مورد نظر، از سایر روش ها استفاده می‌کنند. هدف و تمرکز دکتر زنان خوب در درمان این بیماری، رهایی بیمار از این مشکل و پیشگیری از ابتلای مجدد آن می‌باشد.

درمان های دارویی

این نوع روش درمان شامل قرص هایاستروژن ، قرص های روان کننده و مرطوب کننده واژن یا دارو های مناسب شرایط هورمونی می‌باشد که حتما بعد از انجام آزمایش ادرار یا خون تجویز می‌گردند. از مصرف خودسرانه این دارو ها خودداری فرمایید زیرا در صورتی که لازم به مصرف این دارو ها نباشد، عوارض جانبی را برای بدن متحمل می‌شوند. دارو های موضعی مانند کرم و پماد های واژینال نیز تاثیر خوبی بر بهبود خشکی واژن دارند.

حلقه استرینگ

این حلقه دارای ساختار نرمی می‌باشد که موجب آزادسازی هورمون می‌گردد. این حلقه ها باید در زمان تعیین شده نیز تعویض گردند.

کربوکسی تراپی

در این روش دکتر زنان با استفاده از گاز دی اکسید کربن، به درمان بیماری خشکی وازن می‌پردازد. زمانی که این گاز به ناحیه مورد نظر از واژن تزریق می‌گردد، مغز به دلیل افزایش کربن دی اکسید اندام بدن، دستور اکسیژن رسانی داده و با افزایش تولید اکسیژن ، نتیجه ی افزایش کلاژن سازی در ناحیه شده و خشکی نیز درمان می‌گردد.

اوزون تراپی

این روش درمانی با استفاده از اوزون انجام می‌شود که عارضه ای برای فرد به همراه ندارد و بسیار کاربردی می‌باشد.

لیزر

درمان های موثری برای خشکی واژن با استفاده از لیزر مونالیزا انجام می‌شود. طول موج این لیزر سبب تحریک کلاژن سازی گردیده و با تولید استروژن واژن را برای بهبود تحریک خواهد کرد. همچنین این لیزر موجب شده تا واژن، دوباره ضخات دیواره خود را بدست آورد.

مزایای درمان خشکی واژن

• جوانسازی واژن
  • بهبود کیفیت رابطه جنسی
  • درمان هرگونه آتروفی در ناحیه تناسلی
  • رفع درد و خونریزی حین رابطه جنسی
  • درمان عفونت های ناشی از خشکی واژن

ماندگاری نتایج درمان خشکی واژن

ماندگاری درمان برای خانم ها متفاوت بوده و حتی برخی بانوان شاید دیگر با این مشکل مواجه نشوند اما گاهی برای بعضی افراد حدود 5 سال ماندگار است.

تعداد جلسات درمان خشکی واژن با لیزر

در واقع باید برای درمان خشکی واژن با استفاده از لیزر مونالیزا باید تا زمانی که رطوبت به این ناحیه بازگردد از این روش بهره برد. طبق نتایج مشاهده شده تعداد 3 جلسه زمان می‌برد تا بهبود رخ دهد. هر جلسه درمانی با فاصله زمانی یک ماهه انجام می‌شود.

پیشگیری از خشکی واژن

روش پیشگیری از خشکی واژن

خانم ها برای رهایی از این مشکل باید بدن خود را هیدراته نگه دارند که این کار با نوشیدن بیشتر آب ارتباط مستقیم دارد. برای شستشوی این ناحیه از مواد شست و شو دهنده داخلی استفاده نکنید و ph  محیط را تغییر ندهید. سعی کنید از مواد معطر بهداشتی حین استحمام استفاده نکنید. ورزش های منظم موجب شده تا جریان خون در همه اندام های بدن افزایش یافته و خشکی واژن را کاهش می‌دهد یا از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری می‌کند.

آیا کمبود آب موجب پیدایش خشکی واژن می‌شود؟

خیر این مورد صحیح نیست که کمبود مصرف آب دلیل اصلی پیدایش خشکی واژن باشد اما باید این مورد را بدانید شاید مصرف آب در پیدایش تاثیر نداشته باشد اما در پیشرفت خشکی واژن نیز بسیار تاثیرگذار است.