روش های تشخیص جنسیت جنین

دکتر زهرا خلج » روش های تشخیص جنسیت جنین
۵ دقیقه
روش های تعیین جنسیت

روش های تشخیص جنسیت جنین

آنچه می خوانید...

روش های تشخیص جنسیت جنین چیست؟ تشخیص جنسیت جنین از چه روش هایی امکان پذیر است؟ پس از شنیدن خبر بارداری اولین سوالی که به دنبال جواب آن هستید این است که از جنسیت جنین خود اطلاع پیدا کنید. با تعیین جنسیت شما می‌توانید مقدمات تولد نوزاد خود را آماده کنید.

روش‌های مختلفی برای تعیین جنسیت در دوران بارداری وجود دارد. برخی از این روش‌ها تهاجمی و برخی دیگر غیر تهاجمی هستند. زمان انجام آزمایش‌ها و دقت نتایج در آزمایش‌های مختلف، متفاوت است در ادامه‌ی این مقاله به تعدادی از روش های تشخیص جنسیت جنین اشاره می‌نمائیم.

روش های انتخاب جنسیت پیش از بارداری

آزمایش NIPT جهت تشخیص جنسیت جنین

آزمایش NIPT یک آزمایش غیر تهاجمی است که علاوه بر اینکه می‌تواند جنسیت جنین را تعیین نماید، می‌تواند تعدادی از ناهنجاری‌های ژنتیکی مانند سندرم داون را در مراحل اولیه بارداری تشخیص دهد.

NIPT به عنوان غربالگری DNA بدون سلول (cfDNA) نیز شناخته می‌شود. این آزمایش برای تمام خانم‌های باردار در دسترس بوده و به سادگی با تهیه یک نمونه خون از مادر انجام می‌شود.

مزایای آزمایش NIPT برای تشخیص جنسیت جنین

انجام آزمایش NIPT جهت تشخیص جنسیت جنین در بارداری، مزایای مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • یک آزمایش غیر تهاجمی بوده و نیاز به آمادگی خاصی ندارد.
  • کاملاُ ایمن و بی خطر است و هیچ گونه آسیبی به جنین و یا مادر وارد نمی‌کند.
  • در اوایل بارداری و بین هفته‌های 9 الی 10 بارداری قابل انجام است. ( در برخی موارد حتی در هفته‌ی هفتم بارداری نیز می‌توان با این آزمایش جنسیت جنین را تشخیص داد)
  • نتایج این آزمایش به سرعت آماده می‌شود.

نحوه انجام آزمایش NIPT جهت تشخیص جنسیت جنین

ابتدا یک نمونه خون از مادر تهیه می‌شود. پس از شروع بارداری قطعاتی از DNA جفت جنین در خون مادر وجود خواهد داشت. با جداسازی این قطعات DNA می‌توان به بررسی کروموزوم‌های جنین پرداخت و جنسیت او را تشخیص داد.

دقت تعیین جنسیت با این روش حدود 99 درصد است. عواملی که بر دقت نتایج تعیین جنسیت توسط آزمایش خون تاثیرگذار است عبارتند از:

  • زمان آزمایش
  • مصرف برخی داروها
  • وضعیت تغذیه‌ی مادر
  • وضعیت سلامت مادر مانند ابتلا به بیماری دیابت و یا سایر بیماری‌های خود ایمنی که می‌تواند بر سطح گلوکز و یا برخی آنتی بادی‌ها تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: تعیین جنسیت به روش آی وی اف

سونوگرافی تعیین جنسیت جنین

سونوگرافی یکی از روش‌های رایج جهت تعیین جنسیت جنین است. در این روش از امواج صوتی جهت تهیه تصاویری از جنین استفاده می‌شود. با توجه به اینکه رشد اندام جنسی جنین از هفته‌ی نهم بارداری شروع می‌شود، برای تعیین جنسیت جنین باید چند هفته بیشتر صبر کنید. به طور کلی سونوگرافی تعیین جنسیت جنین بین هفته‌های 16 تا 20 بارداری توصیه می‌شود.

در اکثر موارد سونوگرافی می‌تواند با دقت بالایی جنسیت جنین را درست تشخیص دهد. در تشخیص جنسیت جنین توسط سونوگرافی موقعیت قرار گرفتن جنین و تجربه‌ی تکنسین از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورتی که در هنگام سونوگرافی اول، جنین در موقعیت مناسبی قرار نداشته باشد، جهت تعیین جنسیت نیاز به تکرار سونوگرافی خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است بهترین متخصص زنان در تهران، سونوگرافی ترانس واژینال را جهت افزایش دقت توصیه نماید.

آزمایش آمنیوسنتز جهت تشخیص جنسیت جنین

آمنیوسنتز یک روش تهاجمی است که جهت تشخیص بیماری‌های ژنتیکی جنین توصیه می‌شود. با این وجود می‌تواند جنسیت جنین را با دقت نزدیک به 100 درصد مشخص نماید.

در این آزمایش یک سوزن وارد شکم مادر می‌شود و مقداری از مایع آمنیوتیک اطراف جنین را جهت آزمایش خارج می‌نماید. آمنیوسنتز بین هفته‌های 15 تا 20 بارداری انجام می‌شود.

آمنیوسنتز به طور کلی آزمایشی نیست که جهت تشخیص جنسیت جنین انجام شود و فقط برای جنین‌هایی که در معرض خطر بالای ناهنجاری‌های ژنتیکی قرار دارند توصیه می شود.

نمونه برداری از پرزهای کوریونی یا CVS جهت تشخیص جنسیت جنین

نمونه برداری پرزهای کوریونی یک روش تهاجمی است که جهت تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی انجام می‌شود. این آزمایش نیز مانند آزمایش آمنیوسنتز جهت تعیین جنسیت انجام نمی‌شود اما می‌تواند جنسیت جنین را با دقت بسیار بالایی مشخص نماید.

در این آزمایش یک نمونه‌ی کوچک از بافت جفت تهیه می‌شود. آزمایش پرزهای کوریونی بین هفته‌های 10 تا 12 بارداری انجام می‌شود. این آزمایش را زودتر از آزمایش آمنیوسنتز می‌توان انجام داد.

بیشتر بخوانید: تعیین جنسیت به روش پی جی دی (PGD)

دقت روش های مختلف تشخیص جنسیت جنین

با اینکه تعیین جنسیت جنین در هر زمانی می‌تواند یک واقعه‌ی هیجان انگیز برای والدین و خانواده‌ها باشد اما باید این موضوع را بدانید که هیچ کدام از روش‌هایی که نام بردیم دقت صد در صد نداشته و همیشه در تمام روش‌ها احتمال بروز خطا وجود دارد.

متداول‌ترین روشی که برای تعیین جنسیت جنین به کار برده می‌شود، روش سونوگرافی است. این روش پس از هفته‌ی هجدهم بارداری می‌تواند با 95 درصد دقت، جنسیت جنین را تعیین نماید.

آزمایش آمنیوسنتز و آزمایش پرزهای کوریونی روش‌هایی با دقت بسیار بالا هستند اما به دلیل برخی عوارض جانبی به منظور تعیین و تشخیص جنسیت جنین انجام نمی‌شود. میزان دقت و صحت تعیین جنسیت توسط آزمایش‌های آمنیوسنتز و پرزهای کوریونی حدود 99 درصد است.

آزمایش خون یا روش NITP یکی از روش‌های غیرتهاجمی است که از دقت 95 تا 99 درصد برخوردار است.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *