عمل پانکچر یا تخمک کشی

دکتر زهرا خلج » عمل پانکچر یا تخمک کشی
۴ دقیقه
عمل پانکچر یا تخمک کشی

عمل پانکچر یا تخمک کشی

آنچه می خوانید...

عمل پانکچر چیست؟ عمل تخمک کشی یا پانکچر چگونه انجام می‌شود؟ بعد از عمل پانکچر چه مراقبت هایی نیاز است انجام شود؟ آیا عمل پانکچر درد دارد؟ هزینه عمل پانکچر چقدر است؟

عمل تخمک کشی یا پانکچر یکی از مراحل درمان ناباروری با روش لقاح مصنوعی آی وی اف (IVF) است که هدف از انجام آن، برداشتن و استخراج تخمک از فولیکول تخمدان است. این عمل، یک روش کم تهاجمی است که دوران نقاهت بسیار کوتاهی داشته و هیچ گونه اسکار و بخیه‌ای نیز، به همراه نخواهد داشت.

عمل پانکچر یا تخمک گیری

عمل تخمک کشی یا پانکچر چگونه انجام می‌‍‌شود؟

عمل تخمک کشی یا پانکچر پس از تحریک تخمدان‌ها از طریق تزریق آمپول گنادوتروپین و مصرف داروهای مشخص و تجویز شده دیگر از سوی بهترین متخصص زنان در سعادت آباد برای تولید تعداد بیشتری تخمک و آماده شدن فولیکول‌ها برای تخمک کشی انجام می‌شود. در این عمل بعد از اعمال یک بیهوشی کوتاه مدت، مایع داخلی موجود در فولیکول‌ها و تخمک‌های آن، از طریق سوزن متصل شده به یک پروب، تخلیه و خارج می‌شوند تا بتوان از آن‌ها در محیط آزمایشگاه برای لقاح با اسپرم شسته شده استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: فولیکول تخمدان و نقش آن در باروری

آمادگی های لازم قبل از انجام عمل پانکچر

عمل تخمک کشی یا پانکچر همان گونه که گفته شد، یک عمل جراحی ساده و کم تهاجمی است که در مدت زمان کوتاهی نیز انجام خواهد شد اما لازم است قبل از انجام آن، آمادگی‌های لازم را داشته باشید و نکات مراقبتی را مانند آن‌چه در ادامه گفته شده  است، حتما در نظر داشته باشید:

  • بهتر است در چند روز قبل از انجام عمل پانکچر، از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید.
  • همچنین بهتر است قبل از عمل تخمک گیری، از انجام فعالیت‌های شدید بدنی و یا تمرینات ورزشی سنگین، خودداری کنید.
  • برای مصرف داروهای شیمیایی، مکمل‌های غذایی و یا حتی انواع داروهای گیاهی، لازم است حتما با پزشک خود مشورت کنید. ضمن آن‌که نکات گفته شده از سوی پزشک خود در مورد مصرف برخی از داروها و غذاها را حتما رعایت کرده و آن نکات را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید.
  • برای این جراحی لازم است ناشتا بوده و حدود 8 ساعت قبل از انجام آن، باید از خوردن و آشامیدن، پرهیز کنید.
  • قبل از این عمل همچنین لازم است آزمایشات مختلفی شامل آزمایش ایدز، هپاتیت B، هپاتیت C و آزمایشات انعقادی برای بیمار و نیز همسر او انجام شود که این آزمایشات نیز، توسط پزشک تجویز خواهد شد.

افزون بر موارد گفته شده به این نکته نیز توجه داشته باشید که قبل از انجام عمل تخمک کشی از مصرف هر گونه لوازم آرایشی و بهداشتی مانند ژل، لوسیون بدن، لاک ناخن و یا حتی عطر، پرهیز کنید.

مراقبت های پس از پانکچر در IVF

بعد از تخمک گیری و انجام عمل پانکچر که یکی از مراحل درمان ناباروری با IVF است، بسته به تشخیص پزشک خود ممکن است مدت زمانی در حدود دو تا چهار ساعت را بستری بمانید. بعد از انجام تخمک کشی همچنین ممکن است کمی احساس درد، سنگینی و ناراحتی‌هایی مانند دردهای پریود و قاعدگی داشته باشید و یا حتی کمی خونریزی داشته باشید. به همین دلیل لازم است نسبت به مراقبت ها و اقدامات لازم بعد از انجام پانکچر آگاهی‌های لازم را داشته و حتما آن‌ها را رعایت کنید. برخی از اقدامات ضروری و مراقبتی بعد از انجام عمل تخمک گیری عبارتند از:

  • بعد از عمل پانکچر باید زمانی را برای استراحت خود در نظر گرفته و نباید در همان روز به امور معمول خود پرداخته، به سر کار بروید و یا رانندگی کنید.
  • داروهای تجویز شده از سوی پزشک خود را در زمان مناسب و مطابق دستور او مصرف کنید. همچنین در صورت احساس درد در ناحیه شکم خود می‌توانید با مشورت با پزشک خود، از داروهای مسکن و یا داروهای ضد التهابی استفاده کنید.
  • همان طور که گفته شد بعد از انجام عمل تخمک کشی ممکن است خونریزی خفیفی داشته باشید که کاملا طبیعی بوده و نیازی نیست نگرانی بابت آن داشته باشید.
  • بعد از انجام این عمل همچنین بهتر است تا مدتی از رفتن به استخر، سونا، جکوزی و … پرهیز کرده و از این طریق، از بروز عفونت‌های احتمالی جلوگیری کنید.
  • بعد از انجام عمل پانکچر باید به میزان کافی آب و مایعات بنوشید تا از دهیدراته شدن بدن خود جلوگیری کنید. همچنین بهتر است از مصرف الکل خودداری کنید.

عوارض جانبی پانکچر

عمل تخمک گیری یا پانکچر، گرچه یک روش کم تهاجمی و آسان است اما بدون عوارض جانبی نبوده و از جمله عوارض و خطراتی که ممکن است برای بیمار به دنبال داشته باشد، می‌توان به درد، خونریزی، استفراغ، سرگیجه، غش کردن و … اشاره کرد. با توجه به این علائم شما می‌توانید در زمان سریع‌تری عوارض پانکچر را شناسایی کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *