فیبروم رحم و ساده ترین درمان آن

دکتر زهرا خلج » فیبروم رحم و ساده ترین درمان آن

فیبروم رحم و ساده ترین درمان آن

امروزه با پیشرفت علم روش های مختلفی برای درمان فیبروم رحم ایجاد گردیده است، اگر چه که روش های درمانی جراحی و دارویی به منظور درمان فیبروم رحمی ایجاد گردیده است، لیکن در موارد خفیف با رعایت روش های طبیعی می‌توانید شدت بیماری کم کرده یا رشد فیبرم را به تاخیر بیندازید و در اکثر مواقع با مراجعه منظم به پزشک متخصص و انجام سونوگرافی در بازه زمانی مناسب و دریافت رژیم غذایی مناسب می توان از ابتلا به نوع حاد آن جلوگیری نمود و علائم آن را کاهش داد. بنایراین اکثر روش های غیر طبیعی در فیبروم های دارای علائم حاد استفاده می شود.

بیماری فیبروم رحم چیست؟

یکی از بیماری هایی که زنان در سن باروری را تهدید می کند فیبروم رحم می باشد. این عارضه  تومورخوش خیمی هستند که در نتیجه رشد نامناسب یاخته های رحم ایجاد می گردد و ممکن است منجر به ناباروری نیز گردد. فیبروم های رحمی ممکن است سالها به صورت بدون علامت در بدن بانوان رشد کنند و یا با علائمی نظیر خون ریزی های شدید قائدگی و یا درد همراه باشند. نکته ایی که خوشبختانه وجود دارد این است که این توده های معمولا سرطانی نیستند و به دیگر بافت های بدن انتشار نمی یابند.

انواع فیبروم‌های رحمی

گاهی فیبروم ها در خارج رحم رشد می کند و با نام ساب سروزال شاخته می شوند و گاهی انواع نادری از آن در داخل حفره رحم شکل می گیرند و زیر مخاطی نامیده می شوند. اما نوع شایع آن در داخل عضله رحم (اینترامورال) می باشد.

زنانی که دچار کشیدگی یا بزرگ شدن رحم هستند، اغلب مشکوک به فیبروم داخلی هستند و زنانی که هنگام قائدگی درد شدیدی را متحمل می شوند و خونریزی شدیدی دارند درگیر فیبروم ساب موکوز هستند. هم چنین افرادی که مبتلا به یبوست هستند یا در هنگام بارداری درد در ناحیه شکم احساس می کنند ممکن است مبتلا به فیبروم باشند، لذا ضروری است که این افراد هر چه سریعتر توسط بهترین متخصص زنان در تهران در خصوص درمان فیبروم رحم اقدام کنند.

علت ایجاد فیبروم در رحم

متاسفانه دلایل قطعی ایجاد فیبروم رحمی به طور واضح مشخص نشده است اما اگر از دلایل قطعی بگذریم، به بسیاری از موارد بر می‌خوریم که در به وجود آمدن این بیماری تاثیر گذار هستند. در حقیقت رشد بی رویه سلول های عضلانی رحم در اثر تاثیر استروژن ایجاد شده و موجب پیدایش فیبروم ها در رحم می‌گردند. در بدن افراد این فیبروم ها با اندازه های متعدد در نواحی مختلف رحم نمایان می‌شوند.

نشانه های فیبروم رحمی در بانوان

اگر چه که اغلب این عارضه بی علامت می باشد و بسیاری از بانوان با وجود فیبروم های رحمی باردار می شوند، لیکن در مواردی نیز علائمی مشاهده می گردد. برای مثال بانوانی که دچار یبوست یا تکرر ادرار هستند و یا قاعده گی های سنگینی را تجربه می کنند و درد شکمی و کمر دارند، احتمالا مبتلا به فیبروم رحمی هستند. همچنین از دیگر موارد می توان به نزدیکی دردناک و مشکلاتی نظیر نازایی و سقط جنین یا زایمان زودرس اشاره کرد. که خوشبختانه با پیشرفت‌های که در خصوص درمان ناباروری و فیبروم های رحمی صورت گرفته است، امکان بارداری برخی از این  زنان محیا شده است.

سایر علائم فیبروم رحم

• فشار در ناحیه لگن
  • تورم در ناحیه شکم
  • درد های مداوم دوران قاعدگی
  • خونریزی های غیر طبیعی رحمی
  • درد شدید در حین برقراری رابطه جنسی

تشخیص فیبروم رحم به چه صورت است؟

در صورت مشاهده‌ی علائم فیبروم رحم، معاینه و بررسی وضعیت توسط پزشک و همچنین اندازه و شکل رحم می توان این عارضه را قطعی تشخیص داد. به منظور حصول اطمینان از وجود این بیماری، سونوگرافی ساده یا واژینال باید انجام گردد. از دیگر روش های تشخیص، ام آر ای لگن می باشد، این روش به کمک تصویربرداری عمیق و ثبت تصاویری از رحم، تخمدان‌ها و سایر اندام‌های و بررسی تصاویر قابل تشخیص می باشد.

روش های درمان فیبروم رحمی

یکی از روش های درمان فیبروم رحم که اغلب در دختران توصیه به انجام آن می شود، درمان دارویی فیبروم رحم می باشد. از جمله معایب این روش این است که ممکن است با قطع دارو مجددا فیبروم ایجاد گردد. البته استفاده از دارو به جهت کاهش سایز میوم قبل از جراحی مفید می باشد. به دلیل بازگشت فیبروم ها در برخی موارد جراحی به منظور درمان فیبروم رحم تجویز می گردد. شایان ذکر است که روش های درمانی ذکر شده بیشتر در خصوص بانوانی می باشد که دارای علائمی حاد و ناباروری هستند، توصیه می شود. در طول درمان ها به منظور بهبود سریعتر باید از استرس دوری کنیم و از کمپرس یا دوش گرم و ماساژ درمانی بهره بگیریم. همچنین استفاده از ویتامین دی و عدم مصرف مشروبات الکلی، کاهش وزن، تنظمیم هورمون استروژن، تنظیم فشار خون و مصرف پتاسیم و فیبر در کنار روش های درمان بسیار حائز اهمیت می باشد.

مزایای درمان فیبروم

با انجام روش های درمانی فیبروم رحم، می توانید علائم فیبروم ها همچون خونریزی شدید، ناباروری و دردهای شکمی را درمان نموده و کیفیت زندگی شخصی را بهبود بخشید.

انواع روش های درمانی

انتخاب نوع جراحی فیبروم بر اساس اندازه، تعداد و محل قرار گیری و تمایل بیمار به بارداری می باشد. یکی از رایج ترین جراحی ها، جراحی میومکتومی است که در آن فیبروم برداشته می شود. در برخی موارد با روش آمبولیزاسیون که منجر به ناباوردی در آینده می شود، رگ های خون رسان به فیبرم، قطع می شود و در موارد بسیار حاد و وجود فیبروم های متعدد اقدام به برداشت رحم می شود که به این روش هیستروکتومی می گویند و این روش در سنین بالا مطمین ترین راه برای درمان فیبروم رحمی می باشد. این روش ها ممکن است به صورت لاپاراسکوپی یا  لاپاراتومی باشد. که روش لاپاراتومی جراحی باز شکمی می باشد.

نکات نهایی درباره عمل جراحی فیبروم رحم

با بهره گیری از روش های درمانی فیبروم رحم  می توانیم دردها، خونریزی شدید و همچین علائم دیگری نظیر ناباروری را درمان کرد. بنابراین بهتر است قبل از ایجاد مشکلات حاد به پزشک متخصص مراجعه نموده و در خصوص روش های درمانی اطلاعات لازم را کسب کنیم.

عوارض عمل فیبروم رحم

با وجود اینکه روش های درمان فیبروم رحم اغلب بدون عارضه می باشد، عوارضی مانند خونریزی، عفونت، نیاز به تکرار جراحی، چسبندگی اندام و بافت های شکم و مشکلات ناباروری نیز ممکن است رخ دهد. بنابراین انجام لاپاراسکوپی به لاپاراتومی یا جراحی باز شکمی، که فاقد مشکلات خونریزی هستند، در بیشتر موارد توصیه می شود.