بارداری خارج از رحم و درمان آن

دکتر زهرا خلج » بارداری خارج از رحم و درمان آن
حاملگی خارج رحم

بارداری خارج از رحم و درمان آن

یکی از لذت بخش ترین روز های زندگی بانوان دوران بارداری و پس از تولد نوزاد، در آغوش کشیدن فرزندشان می‌باشد. این دوران زیبا برای برخی خانم ها بسیار ساده و بی دردسر، گاه با مشقت و سختی گذر کرده اما گاهی اوقات برای برخی بانوان قضیه آنچنان که تصور دارند، پیش نرفته و با مشکلات ناخوشایند رو به رو می‌شوند. علائم بسیاری وجود دارد که بارداری خارج رحمی را برای فرد نمایان  کند، تا شخص متوجه غیر طبیعی بودن روند بارداری خود شود.در ادامه مقاله خطرات و معایب این نوع بارداری را توضیح داده و همچنین تصاویر و روش های درمان را، در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بارداری خارج رحمی

بارداری خارج از رحم چیست؟

این نوع حاملگی زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده خانم، در قسمت خارج از رحم کاشته شود که اغلب در لوله های رحمی اتفاق می‌افتد و در پس آن، تخمک ها را از تخمدان به ناحیه رحم منتقل می‌کند. لوله رحم در واقع وظیفه اتصال تخمدان به رحم را دارد که اگر تخمک در این محل گیر کرده و قرار بگیرد، جنین تشکیل نمی‌شود که در این صورت سلامت مادر را بسیار به خطر می‌اندازد. در ادامه قابل ذکر است که این نوع بارداری ها با نام بارداری لوله ای هم شناخته شده اند و ممکن است با این اصطلاح نام آن ها را بشنوید. حال این امکان وجود دارد که حاملگی خارج از رحم در ناحیه ای دیگر مانند تخمدان، دهانه رحم و حفره شکم اتفاق افتد. در صورتی که این نوع حاملگی برای فرد ایجاد شود، فرد باید بداند که این تخمک ایجاد شده امکان زنده ماندن ندارد و باید حتما توسط بهترین متخصص زنان در تهران اقدامات لازم انجام و روند درمانی انجام شود زیرا خطرات خونریزی های شدید و تهدیدات سلامتی مادر را به همراه دارد.

بارداری طبیعی و خارج رحم

علائم حاملگی خارج از رحم چیست؟

طبق اطلاعاتی که از این نوع بارداری در اختیار است، اغلب نتیجه تست بارداری مثبت مشاهده می‌شود. گاهی خانم دارای هیچگونه علائمی نبوده و دیگر افراد علائم مشابه بارداری احساس می‌کنند. برای مثال نشانه های اولیه بارداری، دوره قاعدگی حذف شده، درد سینه، تهوع و استفراغ و … از علائم همانند دوران بارداری طبیعی هستند که امکان بروز دارند. هر چه تخمک بارور بیشتر رشد کند، علائم شایا ن تر مشاهده می‌شوند.

هشدار بارداری خارج رحمی

یکی از هشدار های زود هنگامی که توجه بانوان را جلب می‌کند، خونریزی واژینال است. درد در ناحیه لگن در صورتی که بانوان تصور بارداری دارند، از غلائم مشکوکی بشمار رفته که باید حتما سریعا با دکتر زنان خوب مشورت کنید. بسیاری از خانم ها با علائم درد شدید شانه به پزشک مراجعه و متوجه ای نوع بارداری خود می‌شوند. پارگی لوله فالوپ و خونریزی شدید در ناحیه شکم نیز رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به غش کردن شود.

بارداری خارج رحم

عوارض بارداری خارج  از رحم

این بارداری در صورت درمان دیر هنگام و بی توجهی به علائم غیر طبیعی ممکن است با پیشرفت، منجر به پارگی لوله های فالوپ شده و خونریزی شدید نیز رخ می‌دهد که سلامت مادر را بسیار مورد تهدید قرار می‌دهد و گاه می‌تواند عامل مرگ باشد

تشخیص حاملگی خارج از رحم

دکتر زنان برای تشخیص این بارداری از روش های زیر استفاده می‌کند که هر کدام مزایای خاص خود را به همراه دارد:

آزمایش خون : با استفاده از آزمایش گنادوتروپین، جفت بررسی می‌شود.

سونوگرافی: با استفاده از سونوگرافی واژینال، مکان دقیق تخمک و بارداری را بررسی می‌کنند.

برای کسب اطلاعات درباره انجماد تخمک کلیک کنید.

درمان حاملگی خارج رحمی

روش های درمانی متعددی برای برطرف سازی این نوع حاملگی وجود دارد که متخصص زنان خوب با بررسی و معاینات لازم، بهترین روش درمان را بر می‌گزیند. ناپفته نماند که بهترین دکتر زنان، قبل از انجام هرگونه روش تهاجمی یا جراحی از درمان دارویی استفاده می‌کند.

قبل از تزریق درو یا بکارگیری سایر روش ها، باید اطمینان حاصل کرد که قطعا این بارداری، از نوع خارج رحمی می‌باشد.

درمان دارویی

بعد از اینکه بارداری از نظر خارج رحمی و همچنین غیر طبیعی بودن اثبات شد، درمان دارویی برایپایان دادن به بارداری آغاز می‌شود. برای مثال: متوترکسات دارویی است که در این روند، باعث جلوگیری از رشد سلولی شده و همچنین سلول هایی که تاکنون رشد داشته اند را در خود حل می‌کند. به یاد داشته باشید بعد از درمان با دارو، فرد باید حتما آزمایش گنادوتروپین دهد تا دوز استفاده شده دارو از نظر کافی بودن بررسی شود. چنانچه به دوز بشتری نیاز بود، به همان ادازه نیز مجدد تزریق خواهد شد.

لاپاراسکوپی

لاپاروسکوپی در واقع روشی غیر تهاجمی می‌باشد و با استفاده از ابزار بهبود یافته برای درمان حاملگی خارج رحمی بکار می‌رود. در حال حاضر این روش جراحی، مطمعن ترین و کم هزینه ترین روش در صنعت پزشکی می‌باشد. زمانی که جنین کوچک باشد و به لوله های فالوپ آسیب نرساند، بعد ازدرمان دارویی از روش لاپاراسکوپی استفاده می‌کنند. برای این روش ابتدا از بی حسی استفاده کرده و با ایجاد برشی کوچک در داخل ناف، دوربین و ابزار جراحی را وارد لگن مادر کرده و به بارداری پایان می‌دهند.

جراحی لاپاراتومی

حال گاهی قضیه به سادگی رفع نمی‌شود و برای برطرف سازی مشکل باید حتما از روش جراحی استفاده شود. گاه ممکن است جنین در این نوع بارداری، به اندازه ای رشد کرده باشد که به لوله فالوپ آسیب رسانده و خونریزی ها شروع شده است. در این صورت، در ناحیه شکم برشی ایجاد کرده و جراحی لاپاراتومی انجام می‌دهند و در نهایت با توجه به شرایط فرد، لوله رحم را باقی یا به طور کل خارج می‌کنند.

دوران نقاهت بعد از بارداری خارج رحمی

در دوران نقاهت بعد از این بارداری، حتما باید 72 ساعت استراحت داشت. خانم ها بیشتر از فکر عوارض بارداری خارج رحمی، به فرزند از دست رفته و شانس فرزندآوری خود فکر کرده و گاه از لحاظ روحی به دلیل این ضربه ناراحت کننده، دچار حالات افسردگی و نومیدی می‌شوند. در دوران نقاهت، با شریک زندگی خود حتما به جلسات مشاوره ای رفته تا روح لطیف خانم آسیب نبیند و این مراحل را ساده تر پشت سر بگذارد.