فاصله بین دو آی وی اف (IVF)

دکتر زهرا خلج » فاصله بین دو آی وی اف (IVF)
۵ دقیقه
فاصله بین دو IVF

فاصله بین دو آی وی اف (IVF)

آنچه می خوانید...

فاصله بین دو آی وی اف چگونه باید باشد؟ افرادی که در دوره‌ اول آی وی اف با شکست مواجه شده‌اند، همیشه با این سوال مواجه هستند که چه زمانی می‌توانند برای دوره‌ بعدی آی وی اف اقدام کنند؟ آیا باید بین دو دوره‌ی آی وی اف فاصله‌ای باشد؟ شانس آن‌ها در دوره‌ بعدی آی وی اف چقدر بیشتر و یا کمتر می‌شود؟ در صورتی که شما نیز با این سوال‌ها درگیر هستید با خواندن ادامه‌ این مقاله می‌توانید اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

فاصله بین دو آی وی اف

فاصله بین دو آی وی اف چه قدر باید باشد؟

اگر دوره‌ بعدی آی وی اف بلافاصله پس از شکست درمان اولیه انجام شود به آن سیکل فوری گفته می‌شود و اگر چند ماه بین دو دوره‌ی آی وی اف فاصله باشد به آن سیکل تاخیری می‌گویند. طبق تحقیقات انجام شده هیچ ارتباط معناداری بین موفقیت دوره‌ی آی وی اف فوری و تاخیری وجود ندارد.

فاصله‌ی بین دو دوره کاملاُ به نظر زوجین و بهترین متخصص زنان در تهران بستگی دارد اما توصیه می‌شود حداقل یک ماه صبر کنید تا از لحاظ روحی و جسمی احساس بهتری داشته باشید. در واقع فاصله‌ی استاندارد برای دو دوره‌ی آی وی اف، یک چرخه‌ی قاعدگی است و چرخه‌ی جدید نباید دو ماه متوالی انجام شود.

در اغلب موارد چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا نتیجه‌ی آزمایش بارداری مشخص شده و سیکل قاعدگی بعدی شروع شود. پس از طی این دوره می‌توانید برای دوره‌ی بعدی آی وی اف اقدام نمائید. اما توصیه می‌شود پیش از این که برای دوره‌ بعدی آی وی اف اقدام نمایید ابتدا نسبت به تشخیص و درمان دلایل شکست آی وی اف دروه‌ قبل اقدام کنید.

چرا باید بین چرخه‌های آی وی اف فاصله باشد؟

بنا به دلایل متعددی باید بین دو دوره‌ی آی وی اف یک فاصله‌ی کوتاه داشته باشید. مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

  • دلایل فیزیکی

داروهایی که جهت تحریک تخمک استفاده می‌شود، ممکن است منجر به بروز التهاب شود، با این که این موضوع به خودی خود منجر به بروز مشکلی نمی‌شود، اما اغلب متخصصین عقیده دارند بهتر است پیش از این که چرخه‌ی جدید آی وی اف آغاز شود، صبر کنید تا شدت التهاب کاهش یابد. با این وجود در برخی از کلینیک‌ها انتقال جنین فریز شده بدون اینکه نیازی به تحریک تخمدان و بازیابی تخمک باشد، به زوجین پیشنهاد می‌شود.

  • سلامت عاطفی

یکی از مهمترین دلایلی که پزشکان توصیه می‌نمایند چند ماه بین دو دوره‌ی آی وی اف فاصله باشد این است که زوجین بتوانند از لحاظ روحی، بار منفی و احساس ناراحتی شکست قبلی را هضم کنند.

درمان‌ ناباروری با IVF برای برخی از زوجین به ویژه افرادی که سال‌های متمادی به دنبال درمان‌های ناباروری بوده‌اند فرآیندی استرس‌زا است که می‌تواند منجر به اختلال خواب و یا تغذیه شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌نمایند پس از شکست چرخه‌ی اول به مدت چند هفته تا چند ماه استراحت کنند تا بتوانند سلامت روحی و جسمانی خود را بازیابی نمایند.

دور بودن از استرس، تغذیه‌ی مناسب و خواب کافی همگی می‌توانند در افزایش میزان موفقیت چرخه‌ی بعدی کمک کننده باشد.

در صورتی که نگران بالا رفتن سن خود هستید و تمایل دارید پس از شکست چرخه‌ی اول بلافاصله برای چرخه‌ی بعدی اقدام نمایید توصیه می‌شود ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید بهترین زمان ممکن برای چرخه‌ی بعدی را انتخاب نمائيد.

چند بار امکان تکرار آی وی اف (ivf) برای هر زوج وجود دارد؟

اگر مشکل اصلی ناباروری شناسایی و درمان شده باشد در اغلب موارد پس از یک الی سه دوره‌ی آی وی اف می‌توان به نتایج موفقیت آمیز دست یافت. به صورت میانگین پس از هر چرخه‌ی آی وی اف 35 تا 40 درصد امکان دارد که به موفقیت برسید، اگر این چرخه در یک مرکز مجهز زیر نظر پزشکان با تجربه‌ی کافی انجام شود، درصد موفقیت آی وی اف در هر چرخه حتی تا 70 درصد نیز بالا می‌رود.

در 60 الی 70 درصد موارد، زوجین در همان چرخه‌ی اول باردار می‌شوند اما در صورت عدم موفقیت در اولین چرخه، با توجه به درصد موفقیتی که پیشتر ذکر کردیم اغلب موارد پس از چرخه‌ی دوم و سوم بارداری را تجربه می‌نمایند.

به طور میانگین میزان موفقیت پس از هر چرخه‌ی آی وی اف بدین صورت است:

  • چرخه‌ی اول: 60 درصد
  • چرخه‌ی دوم: 70 درصد
  • چرخه‌ی سوم: 75 درصد
  • چرخه‌ی چهارم: 78 درصد
  • چرخه‌ی پنجم: 80 درصد
  • چرخه‌ی پنجم: 82 درصد

درصدهایی که ذکر کردیم کاملاُ تخمینی بوده و با توجه به عوامل مختلفی مانند سن مادر، علت اصلی ناباروری و سایر مسائل ممکن است شانس موفقیت در هر دوره بیشتر و یا کمتر شود.

 اما اگر با شکست‌های متوالی روبرو شدید ممکن است با این سوال مواجه شوید که تا چند دوره می‌توانید این چرخه را تکرار نمائید. به صورت دقیق نمی‌توان یک عدد را برای تعداد چرخه‌های آی وی اف که می‌توان انجام داد مشخص نمود. تکرار چرخه‌های آی وی اف به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • سن زوجین به خصوص سن مادر
  • سلامت روانی زوجین
  • سلامت فیزیکی و جسمانی
  • وضعیت مالی زوجین

کلام آخر

زمانی که یک چرخه‌ی آی وی اف با شکست روبرو می‌شود ممکن است فکر کنید که دیگر شانسی ندارید و یا اینکه تکرار چرخه‌ی بعدی نیز با شکست مواجه می‌شود اما هرگز نباید ناامید شوید. پیش از شروع دوره‌ی بعدی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، دلیل شکست دوره‌ی قبل را بیابید سپس هر زمانی که از لحاظ جسمانی و روحی حال بهتری داشتید جهت دوره‌ی بعدی آی وی اف اقدام نمائید.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *