ناباروری بدون علت چیست

دکتر زهرا خلج » ناباروری بدون علت چیست
ناباروری بدون علت

ناباروری بدون علت چیست

اگر یک سال و بیشتر برای باردار شدن تلاش کرده‌اید و هنوز باردار نشده‌اید زمان آن فرا رسیده است که جهت تشخیص علت ناباروری خود به پزشک مراجعه نمائید. پزشک متخصص درمان ناباروی پس از انجام معاینات و بررسی آزمایش‌های شما و همسرتان ممکن است هیچ گونه مشکلی جهت بارداری شدن شما پیدا نکند، این موارد تحت عنوان ناباروری بدون علت و یا ناباروی غیرقابل توضیح دسته بندی می‌شوند.

تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که در ابتدا در گروه ناباروی بدون علت تقسیم بندی شده بوده‌اند نشان می‌دهد که بسیاری از آنها پس از چند سال بدون هیچ روش درمانی و به صورت طبیعی باردار شده‌اند و برخی از آنها نیز با کمک روش‌های درمانی توانسته‌اند بارداری و تولد نوزاد سالم را تجربه نمایند. بنابراین در صورتی که پزشک شما را در گروه ناباروری بدون علت دسته بندی کرده است جای نگرانی وجود ندارد و همچنان شانس زیادی جهت بارداری دارید.

زمان مناسب جهت شروع درمان ناباروی بدون علت

زمان مناسب جهت شروع درمان باروری به طیف وسیعی از عوامل بستگی دارد، در اکثر موارد و در زوج‌هایی که سن کمتر از 30 سال دارند پزشک توصیه می‌نماید چند سال جهت شروع درمان صبر نمایند، در طی این مدت بسیاری از زوج‌ها بدون هیچ گونه روش درمانی می‌توانند باردار شوند اما در برخی موارد با توجه به نظر پزشک و ترجیح شخصی افراد ممکن است مراحل درمان بلافاصله پس از تشخیص شروع شود.

درمان ناباروری بدون علت

معیارهای شروع درمان

گزینه‌های درمانی برای ناباروری بدون علت در خانم‌هایی که بین 20 تا 42 سال سن دارند، سیکل‌های قاعدگی منظم داشته، حداقل یکی از لوله های فالوپ آنها باز است و مشکلی در آزمایش اسپرم مرد وجود ندارد با توجه به موارد زیر انتخاب می‌شود:

• سن خانم چقدر است
  • چه مدت برای بارداری تلاش کرده‌اند
  • چند درصد اسپرم‌ها به صورت طبیعی حرکت می نمایند
  • آیا بارداری قبلی وجود داشته است

راهکارهای اولیه جهت افزایش شانس بارداری

در صورتی که ناباروری بدون علت دارید برای افزایش شانس بارداری و باروری، راهکارهای زیر توصیه می شود:

زمان بندی مناسب جهت رابطه جنسی

فرصت بارداری برای هر خانم در طی یک ماه بسیار کم می‌باشد، در واقع بارداری تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که در طی 3 روز قبل از تخمک گذاری و یا در روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید. در صورتی که دوره‌های قاعدگی شما منظم می‌باشد می‌توانید با استفاده از جدول‌های زمان بندی شده زمان تخمک گذاری خود را پیش بینی نمائید و یا اینکه با استفاده از کیت‌های تخمک گذاری که در داروخانه‌ها موجود می‌باشد این زمان را به صورت دقیق به دست بیاورید.
شفاف و لغزنده شدن مخاط واژن یکی از علائم ظاهری است که می‌تواند نشانه‌ای از تخمک گذاری باشد، این مخاط کمی شبیه سفیده‌ی تخم مرغ است، اسپرم در این مخاط به خوبی می‌تواند حرکت نماید و به تخمک برسد. بنابراین زمانی که مخاط واژن شما به این حالت درآمد زمان مناسبی جهت داشتن رابطه جنسی می‌باشد.

سبک زندگی سالم

داشتن یک زندگی سالم برای شما و همسر شما می‌تواند شانس بارداری و تولد نوزاد سالم را افزایش دهد، بنابراین زمانی که تصمیم به بارداری گرفتید بهتر است زوجین تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد نمائید، برخی از تغییرات مفید که می‌تواند شانس بارداری شما را افزایش دهند عبارتند از:

• داشتن وزن در محدوده‌ی سالم
  • عدم مصرف سیگار، قلیان و پیپ
  • رژیم غذایی سالم و مقوی
  • ورزش منظم
  • مصرف مکمل فولات (برای خانم‌ها)
  • عدم مصرف الکل
  • از تماس با مواد شیمیایی در منزل و با محیط کار خود دوری نمائيد.
  • در صورتی که دچار عفونت در ناحیه تناسلی خود هستید اقدامات درمانی را انجام دهید
گیف مقاله نازایی

گزینه‌های درمان ناباروری بدون علت

اگر راهکارهایی که پیش تر بیان شد به نتایج موفقیت آمیز نرسید گزینه‌های درمانی که برای ناباروری بدون علت پیشنهاد می‌شود عبارتند از:

• درمان به روش IUI
  • درمان به روش IVF

با اینکه IVF می‌تواند یک روش سریع جهت بارداری در مواردی که علت ناباروری مشخص نیست باشد اما این درمان بسیار پر هزینه بوده و ممکن است بسیاری از زوجین نتوانند از عهده‌ی مخارج آن بربیایند بنابراین در مرحله‌ی اول درمان به روش لقاح داخل رحمی و یا IUI توصیه می شود. در این روش اسپرم‌های سالم و با کیفیت مرد جدا شده و از طریق لوله‌ای به طور مستقیم در زمان تخمک گذاری به رحم زن وارد می‌شود. بسیاری از زوجین با این روش توانسته‌اند به صورت موفقیت آمیز بارداری را تجربه نمایند.
در روش IVF تحمک و اسپرم خارج از بدن و در محیط‌های آزمایشگاهی با یکدیگر لقاح پیدا می‌نمایند و سپس نطفه‌های حاصله به رحم زن انتقال پیدا می‌نمایند. روش IVF احتمال بارداری چند قلو را افزایش می‌دهند زیرا در هر چرخه انتقال معمولاً 4 تخمک لقاح یافته به رحم منتقل می‌شود، با اینکه شانس لانه گزینی هر تخمک لقاح یافته به روش IVF حدود 25 درصد می‌باشد در برخی موارد بیش از یک تخمک لانه گزینی را انجام می‌دهد بنابراین بارداری‌های چندقلو اتفاق می‌افتد.