رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری

دکتر زهرا خلج » رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری
۴ دقیقه
تغذیه در بارداری

رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری

آنچه می خوانید...

دوران بارداری همیشه برای خانم ها با چالش همراه بوده و یکی از استرس زاترین دوران برای بانوان بشمار می‌رود. در زمان حاملگی خانم ها به اغلب مسائل حساس شده و حتی در رابطه با خوردن بسیاری مواد غذایی دچار تردید می‌شوند و حتی بسیاری از خانم های تجربه اولی اطلاع ندارند که چه مواد غذایی در این حین ممنوع است و خیلی از آن ها تصور دارند که به دلیل وجود جنین در شکم، باید تغذیه بیشتری داشته باشند. برای کسب آگاهی از تغذیه مناسب و رعایت اصول رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.  

نیاز غذاهایی در اوایل بارداری

اینکه شما باردار باشید و تصور کنید که باید اندازه بیشتری از قبل غذا مصرف کنید، کاملا اشتباه بوده و روش صحیح این است که وعده های غذایی را افزایش داده و در مقابل میزان غذای مصرفی در هر وعده را کاهش دهید. در این دوران مصرف متعادل پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی لازم بسیار ضروری بوده و مصرف مکمل های دارویی که متخصص زنان و زایمان تجویز می‌کند بسیار پراهمیت است.

تغذیه در بارداری

ویتامین های پریناتال

دریافت ویتامین دی و اسیدفولیک برای مادران باردار بسیار پراهمیت بوده و در حقیقت جزو مکمل های ضروری این دوران بشمار می‌رود. در صورتی که تغذیه در دوران بارداری صحیح باشد، نیازی به مصرف بیش از حد این ویتامین ها نیست. تمامی مکمل های دارویی و تقویتی در این دوران بسته به شرایط مادر تجویز می‌شود.

مکمل های ضروری

ید، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، تیامین و … از جمله مواد مکملی هستند که نباید به هیچ وجه از حد مجاز بیشتر مصرف شوند و ممکن است در این صورت عواقب خطرناکی را برای مادر و جنین ایجاد کنند.

غذاهایی که باید در سه ماهه اول بارداری بخورید!

شاید این مورد برای شما هم سوال باشد که بهتر است در سه ماهه اول بارداری چه غذایی مصرف کنم؟ خانم های باردار علاوه بر مواد غذایی و کالری دریافتی معمول روزانه، به 300 کالری مجزا نیز نیازمندند. مواد غذایی کربوهیدرات دار مانند ماکارانی، نان، سبزیجات نباید از وعده های غذایی حذف شود. مایعات باید حتما به صورت مدئاوم مورد استفاده قرار بگیرند.

  • غلات: گندم، جو و برنج در دسته ارزشمند غلات قرار داشته و باید حتما در تغذیه غذایی سه ماهه اول قرار بگیرند. دانه های ذکر شده برای رشد جفت و جنین ضروری هستند.
  • پروتئین: حداقل باید در طول روز شما دو وعده پروتئینی داشته باشید. ماهی، آجیل، گوشت، مرغ در واقع منبع غنی پروتئین ها بشمار می‌روند.
  • فرآورده های لبنی: لبنیات برای مادران باردار جزو موارد ضروری رژیم غذاییشان می‌باشد اما حتما از قبل تست های لازم انجام شود و با متخصص زنان خود در این رابطه حتما مشورت کنید.

تاثیر غذاهای فرآوری آماده بر بارداری

غذاهای آماده و کنسروی مانند آب‌میوه و غذاهای مایکروویوی و یا مواد غذایی دارای نگهدارنده حاوی مقادیر زیادی از سدیم و شکر و مواد نگهدارنده هستند که نه تنها برای جنین بلکه برای مادر هم به هیچ وجه مناسب نیست. بسیاری از غذاهای کنسروی دارای باکتری بوده که مسمومیت های شدیدی ایجاد می‌‍کنند. بنابراین مصرف هیچ یک از این مواد غذایی در رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود. برای مطالعه بیشتر درباره کاهش وزن بعد از بارداری کلیک کنید.

تاثیر غذاهای دریایی بر بارداری

همانطور که می‌دانید غذاهای دریایی حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند. این نکته بسیار مهم است که از مصرف غذاهای دریایی باید در سه ماهه اول بارداری خودداری فرمایید. به طور کلی جیوه در سه ماهه اول بارداری سبب وارد شدن  آسیب مغزی به جنین می‌شود بنابراین اگر به غذاهای دریایی علاقمند هستید، می‌توانید از ماهی های آب شیرین استفاده کنید.

چند توصیه برای رفع بارداری در سه ماهه اول

  • تهوع بارداری یکی از معضلاتی است که تقریبا همه خانم های باردار با آن روبه رو هستند و به همین دلیل حتی برخی بانوان از بارداری مجدد به همین دلیل اجتناب می‌کنند. برای کاهش تهوع در سه ماهه اول بارداری می‌توانید از مواد غذایی مناسب و کاربردی استفاده نمایید:
  • حتما کنار تخت خود وسیله شیرین کوچک مانند بیسکوییت قرار دهید تا قبل از برخاستن کامل از تخت حتما کمی از آن میل کرده و بعد از 2 دقیقه برخیزید.
  • وعده های غذایی خود را تقسیم کنید و هیچ زمان در روز نگذارید تا معده شما خالی باشد. وعده های غذایی حتما باید سبک باشند.
  • از میل کردن غذاهای سنگین و پرادویه خوددداری نمایید.
  • آب لیموی تازه همیشه در منزل داشته باشید و در صورت احساس تهوع کمی از آن میل کنید. برای مصرف زنجبیل که در رفع تهوع موثر است حتما با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

جمع بندی

رژیم غذایی مناسب در بارداری و تغذیه مفید برای رشد جنین و برقراری سلامت آن بسیار موثر است و هر شخص باید برای اطلاع از تغذیه مناسب بارداری برای سه ماهه اول بارداری نسبت به شرایط بارداری خود، حتما از پزشک خود مشورت گیرد.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *