تاثیر آندومتریوز بر موفقیت آی وی اف

دکتر زهرا خلج » تاثیر آندومتریوز بر موفقیت آی وی اف
۴ دقیقه
تاثیر آندومتریوز بر ivf

تاثیر آندومتریوز بر موفقیت آی وی اف

آنچه می خوانید...

تاثیر آندومتریوز بر موفقیت آی وی اف چیست؟ آندومتریوز یک بیماری مزمن است که منجر به رشد بافتی مشابه بافت آندومتر در خارج از رحم به خصوص در ناحیه‌ی تخمدان‌ها می‌شود. این بیماری در 10 الی 15 درصد خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، دیده می‌شود.

آندومتریوز گاهی اوقات می‌تواند شانس بارداری را کاهش دهد. در واقع حدود 30 تا 40 درصد خانم‌ها با مشکل ناباروری، به آندومتریوز مبتلا هستند.

در این شرایط روش لقاح آزمایشگاهی یا IVF می‌تواند روش مناسبی برای بارداری باشد. با این‌که همه‌ی افرادی که دچار آندومتریوز هستند با مشکل ناباروری مواجه نمی‌شوند اما آندومتریوز یکی از دلایل شایع ناباروری است. بهترین روش برای باروری با وجود آندومتریوز، روش IVF است. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی تاثیر آندومتریوز بر موفقیت به روش IVF می‌پردازیم.

تاثیر آندومتریوز در موفقیت ivf

آیا آندومتریوز بر لانه گزینی IVF تأثیر دارد؟

یکی از بحث‌های چالش برانگیز در انتقال جنین به روش IVF، ضخامت آندومتر است. مطالعاتی که تاکنون انجام شده نشان می‌دهد که آندومتریوز می‌تواند در شانس موفقیت جنین در لانه گزینی تاثیر داشته باشد.

آندومتریوز با ایجاد التهاب در لگن می‌تواند محیطی سمی برای لقاح تخمک و اسپرم به روش طبیعی ایجاد نماید اما در روش درمان ناباروری با IVF به دلیلی این که لقاح در محیط آزمایشگاه صورت می‌گیرد، تاثیر آندومتریوز بر شانس باروری کاهش می‌یابد. با توجه به نتایجی که تاکنون در تحقیقات مختلف حاصل شده است به نظر می‌رسد روش IVF می‌تواند اثرات نامطلوب آندومتریوز بر باروری را کاهش دهد.

عوامل بسیاری در موفقیت روش IVF و لانه گزینی جنین تاثیر دارد. به عنوان مثال سن مادر و کیفیت تخمک‌ یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم است. همچنین شدت آندومتریزو نیز می‌تواند در افزایش و یا کاهش شانس لانه گزینی جنین تاثیر داشته باشند. با این وجود همان طور که اشاره کردیم افرادی که مبتلا به آندومتریوز هستند می‌توانند از روش IVF جهت افزایش شانس باروری خود بهره ببرند.

آیا IVF می‌تواند به باردار شدن زنان مبتلا به آندومتریوز کمک کند؟

بله، IVF یکی از روش‌هایی است که می‌تواند جهت درمان ناباروری که به دلیل آندومتریوز ایجاد شده است موثر باشد. به خصوص در مواردی که آندومتریوز باعث ایجاد اختلالات آناتومیک مانند انسداد لوله‌های فالوپ شده باشد.

بیشتر بخوانید: آیا با وجود آندومتریوز می‌توان باردار شد؟

بهترین ضخامت آندومتر برای انتقال جنین

بر اساس نتایج تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است اگر ضخامت آندومتر در هنگام انتقال جنین به روش IVF کمتر از 7 میلی‌متر باشد، شانس لانه گزینی و احتمال تولد نوزاد زنده کاهش می‌یابد. ضخامت کمتر از 6 میلی‌متر با کاهش چشمگیر موفقیت در لانه گزینی همراه است.

محققان بیان می‌کنند بیشترین شانس موفقیت لانه گزینی و تولد نوزاد زنده به روش IVF۷ زمانی است که ضخامت آندومتر بین  8 تا 12 میلی‌متر باشد.

برخی یافته‌ها حاکی از این است که اگر ضخامت آندومتر بیشتر از 15 میلی‌متر باشد می‌تواند منجر به تاثیرات نامطلوب بر روند باروری شود.

درمان آندومتریوز چه تاثیری در موفقیت روش های کمک باروری دارد؟

همان‌طور که گفته شد، آندومتریوز با ایجاد زخم و یا تغییرات آناتومیک می‌تواند منجر به انسداد لوله‌های فالوپ شود و از ترکیب اسپرم با تخمک جلوگیری نماید. آندومتریوز همچنین می‌تواند باعث کاهش کیفیت تخمک‌ها شود در نتیجه لانه گزینی جنین با اختلال مواجه شده و منجر به سقط جنین می‌شود.

شدت آندومتریوز و مرحله‌ای که بیماری در آن قرار دارد می‌تواند بر میزان موفقیت روش‌های کمک باروری تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال آندومتریوز شدید در مقایسه با آندومتریوز سطحی میزان موفقیت باروری به روش‌های کمک باروری را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

با این که بر اساس تحقیقات انجام شده تاکنون، درمان آندومتریوز می‌تواند میزان باروری هم به روش طبیعی و هم با روش‌های کمک باروری را افزایش دهد با این وجود تحقیقات بیشتری در مورد اثرات واقعی آندومتریوز بر میزان موفقیت روش‌های کمک باروری نیاز است.

میزان موفقیت آی وی اف در افراد مبتلا به آندومتریوز چقدر است؟

میزان موفقیت IVF در افراد مبتلا به آندومتریوز در مطالعات مختلف، نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد.

برخی از مطالعات هیچ گونه اختلاف معناداری را بین میزان موفقیت بارداری با روش IVF در افراد مبتلا به آندومتریوز و سایر افرادی که دچار مشکل ناباروی هستند، نشان نمی‌دهند.

اما نتایج برخی مطالعات بیان می‌کند که میزان موفقیت به روش IVF در افراد مبتلا به آندومتریوز کمتر از افرادی است که بنا به دلایل دیگری دچار مشکل ناباروری هستند.

نتیجه‌ی یک مطالعه‌ی معتبر که در سال 2021 بر روری 330 شرکت کننده انجام شده است نشان می‌دهد که درمان آندومتریوز می‌تواند بر میزان موفقیت به روش IVF تاثیرگذار باشد. در این مطالعه میزان تولد نوزاد زنده در افراد مبتلا به آندومتریوز درمان نشده که با روش IVF باردار شده بودند، 27.7 درصد گزارش شده است. در افرادی که در مراحل اولیه درمان آندومتریوز قرار داشتند میزان تولد نوزاد زنده 43.6 درصد برآورد شد و این میزان در افرادی که در مراحل نهایی درمان آندومتریوز بودند 46.3 درصد برآورد شد.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ فوق تخصصی نازایی، لاپاروسکوپی فلوشیپ فوق تخصصی نازایی و اندوکرینولوژی باروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *