آیا سقط جنین می تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟

دکتر زهرا خلج » آیا سقط جنین می تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟
۷ دقیقه
نازایی پس از سقط جنین

آیا سقط جنین می تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟

آنچه می خوانید...

نازایی پس از سقط جنین یکی از دغدغه های زوج هایی است که تجربه سقط جنین و کورتاژ داشته اند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سقط جنین معمولاً بر شانس باردار شدن و داشتن بارداری طبیعی در آینده تأثیر نمی گذارد. اما ممکن است خطر زایمان زودرس را در اوایل بارداری افزایش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ناباروری بعد از سقط و کورتاژ پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

نازایی پس از کورتاژ

نازایی پس از سقط جنین

اگر بعد از سقط جنین، به عفونت رحم مبتلا شوید، خطر بسیار کمی برای باروری و بارداری آینده شما وجود دارد. عفونت می ‌تواند به لوله ‌های فالوپ و تخمدان ‌ها، معروف به بیماری التهابی لگن (PID) سرایت کند.
PID می تواند خطر ناباروری زنان یا حاملگی خارج رحمی را افزایش دهد. اما بیشتر عفونت ها قبل از رسیدن به این مرحله درمان می شوند و ممکن است قبل از سقط جنین آنتی بیوتیک برای کاهش خطر عفونت به مادر داده شود.
اگر نگران نازایی پس از سقط جنین هستید و علائم عفونت را مشاهده کردید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید. این علائم عبارتند از:

  • درد شدید در شکم، لگن یا کمر
  • تب شدید
  • ترشحات غیر معمول یا بوی بد واژن
  • احساس بیمار بودن
  • خونریزی بین قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی

انواع سقط جنین

اگرچه نادر است، اما گاهی اوقات نوع سقط جنین ممکن است بر ناباروری بعد از سقط جنین در آینده تأثیر بگذارد. به طور معمول، روش سقط جنین به میزان پیشرفت بارداری بستگی دارد. برای مطالعه بیشتر درباره درمان نازایی کلیک کنید.

سقط جنین توسط دارو

سقط جنین دارویی زمانی اتفاق می‌افتد که خانم از داروهایی برای سقط استفاده کند. نازایی پس از سقط جنین در این روش نیز جزو نگرانی های زوجین است. گاهی اوقات، خانم ممکن است از این داروها استفاده کند، زیرا دچار سقط جنین شده است. داروها کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که جنین دفع شده است تا از عفونت جلوگیری شود و خانم بتواند در آینده دوباره باردار شود. اینکه پزشک ممکن است کدام گزینه سقط دارویی را تجویز کند، اغلب به سن حاملگی فرد بستگی دارد.

مشاوره آنلاین با دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی

سقط جنین به روش جراحی

سقط جنین توسط جراحی روشی برای جلوگیری از ادامه بارداری است.

تا هفته 16 بارداری

آسپیراسیون با خلاء یکی از رایج ترین روش ها برای سقط جنین است. این شامل استفاده از تجهیزات ویژه برای خارج کردن جنین و جفت از رحم است.

بعد از 14 هفته

اتساع و تخلیه (D&E) برداشتن جنین و جفت با جراحی است. این روش ممکن است با تکنیک های دیگری مانند آسپیراسیون خلاء، برداشتن فورسپس، یا اتساع و کورتاژ ترکیب شود. در صورت سقط جنین، پزشکان از اتساع و کورتاژ (D&C) برای از بین بردن باقیمانده بارداری استفاده می کنند. کورتاژ به این معنی است که پزشک از ابزار خاصی به نام کورت برای برداشتن بافت های مربوط به بارداری از پوشش رحم استفاده می کند.

بعد از 24 هفته

سقط القایی روشی است که به ندرت استفاده می شود. این روش شامل دریافت داروهایی است که باعث زایمان می شوند. پس از زایمان، پزشک متخصص جفت را از رحم خارج می کند.

خطرات سقط جنین

سقط جنین زمانی بی خطر است که در اوایل بارداری اتفاق بیفتد. بدون در نظر گرفتن روش سقط، زمانی که سن حاملگی بیشتر باشد، احتمال بروز عوارض بیشتر است. اینکه آیا یک فرد عوارضی را تجربه می کند ممکن است به نوع سقط جنین نیز بستگی داشته باشد. نازایی پس از سقط جنین می تواند از جمله عوارض و خطرات سقط باشد.

ناباروری بعد از سقط جنین

آیا می توان خطر ناباروری بعد از سقط را کاهش داد؟

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند قبل از برقراری رابطه جنسی مجدد، منتظر بمانید تا خونریزی پس از سقط به پایان برسد. خونریزی ناشی از سقط جنین می تواند 2 هفته یا بیشتر طول بکشد. برخی پزشکان نیز توصیه می‌کنند تا حداقل یک دوره قاعدگی صبر کنید. تاخیر در رابطه جنسی به کاهش خطر عفونت کمک می کند.
در برخی موارد، به تأخیر انداختن بیشتر رابطه جنسی ضروری است، به خصوص اگر سقط جنین در اواخر بارداری اتفاق افتاده باشد یا عوارضی از سقط وجود داشته باشد. در این صورت می توان خطر نازایی پس از سقط جنین را کنترل کرد.

چند روز بعد از سقط جنین می توان باردار شد؟

تخمک گذاری می تواند به محض 2 هفته پس از سقط جنین رخ دهد. این بدان معناست که فرد ممکن است قبل از پریود بعدی باردار شود. با این حال، دوره های قاعدگی متفاوت هستند و افرادی که سیکل های کوتاه تری دارند ممکن است زودتر تخمک گذاری کنند.
یکی دیگر از عواملی که بر زمان تخمک گذاری تاثیر می گذارد و ممکن است از دلایل نازایی پس از سقط جنین باشد، مدت زمان بارداری قبل از سقط جنین است. اگر سقط جنین در اواخر بارداری انجام شود، ممکن است فرد تا چند هفته بعد از آن تخمک گذاری نداشته باشد. این می تواند زمانی رخ دهد که هورمون های بارداری در بدن باقی بمانند. هرکسی که فکر می کند به زودی پس از سقط باردار شده است، باید آزمایش بارداری بدهد. اگر نتیجه مثبت باشد، آنها باید به پزشک مراجعه کنند تا تشخیص دهد که آیا بارداری جدیدی وجود دارد یا هورمون های بارداری قبلی است.

ناباروری بعد از سقط

چگونه بعد از سقط باردار شویم؟

افراد می توانند در عرض 2 هفته پس از سقط باردار شوند. برای کسانی که آماده بارداری مجدد هستند، هیچ دلیل پزشکی برای تأخیر در تلاش برای باردار شدن وجود ندارد، مگر اینکه پزشک غیر از این را توصیه کند. بعد از سقط جنین نیازی به انجام اقدامات اضافی برای باردار شدن نیست. با این حال، برخی از پزشکان توصیه می کنند تا پایان اولین قاعدگی صبر کنید. این کار تخمین تاریخ زایمان بارداری بعدی را آسان تر می کند.
کسانی که به دلایل پزشکی سقط جنین کرده اند بهتر است قبل از تلاش برای باردار شدن مجدد، یک ارزیابی کامل پزشکی داشته باشند. معاینه می تواند به تعیین اینکه آیا یک فرد در حاملگی های آینده مشکلات مشابهی از جمله نازایی پس از سقط جنین را تجربه خواهد کرد یا خیر، کمک می کند.

تست بارداری بعد از سقط چه زمانی دقیق هستند؟

مدت کوتاهی پس از سقط جنین، آزمایش بارداری ممکن است نتیجه مثبت کاذب بدهد پس نگران نازایی پس از سقط جنین نشوید. به این دلیل که بدن هنوز دارای سطوح قابل توجهی از هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) است. در حالی که سطح hCG بعد از سقط جنین به سرعت کاهش می یابد، ممکن است چندین روز یا هفته طول بکشد تا به حالت اولیه بازگردد.
معمولاً تست بارداری خانگی 3 هفته پس از پایان بارداری نتیجه منفی دقیق نشان می دهد. اگر تست بارداری بعد از 3 هفته نتیجه مثبت را نشان دهد، ممکن است نشان دهنده بارداری جدید باشد. برای اطمینان، فرد باید به بهترین متخصص نازایی در تهران مراجعه کند که بتواند آزمایش خون یا سونوگرافی را انجام دهد.

نتیجه گیری

سقط جنین به طور کلی بر توانایی شما برای باردار شدن در آینده تأثیر نمی گذارد و نازایی پس از سقط جنین قطعی و حتمی نیست. همچنین اگر تصمیم به بارداری مجدد داشته باشید، خطر عوارض بارداری را افزایش نمی دهد.
بسیاری از پزشکان بلافاصله پس از سقط جنین استفاده از برخی از روش های پیشگیری از بارداری را توصیه می کنند زیرا ممکن است خانم با شروع تخمک گذاری دوباره باردار شود.
پزشکان معمولاً به زنان توصیه می‌کنند تا برای مدت معینی پس از سقط از رابطه جنسی خودداری کنند تا به بدن زمان برای بهبودی داده شود. اگر بعد از سقط جنین برای باردار شدن مشکل دارید، مهم است که برخی از عوامل دیگر را که به طور بالقوه می تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد در نظر بگیرید، زیرا سقط جنین در گذشته احتمالاً مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کند.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *