ویتامین ث در بارداری چه نقشی دارد؟

دکتر زهرا خلج » ویتامین ث در بارداری چه نقشی دارد؟
۴ دقیقه
تاثیر ویتامین ث

ویتامین ث در بارداری چه نقشی دارد؟

آنچه می خوانید...

در ابتدا به پروسه بارداری کمی فکر کنید که دارای چه چالش هایی است و این را تصور کنید که پروراندن یک جنین در بدن به اندازه 9 ماه اصلا کار راحتی نیست. دگرگونی های بسیاری در ظاهر و حتی درون مادر طی این روند رخ می‌دهد. مادر در دوران حاملگی خود باید غذاهایی مصرف کند که بتواند تمامی ویتامین مورد نیاز برای رشد و تکامل و همچنین سلامت خود و جنین را به وجود آورد. در این مقاله به نقش ویتامین ث در دوران بارداری خواهیم پرداخت.

نقش ویتامین ث در بارداری

حتما تا به حال شما هم چه در دوران بارداری و چه غیر بارداری، ویتامین ث مصرف کرده‌اید و تا حدود نسبی با آن آشنایی دارید. ویتامین ث یا c نقش تقویت کننده بسیار موثری برای بارداری دارد و مقاومت بدن را بسیار افزایش می‌دهد. خانم های باردار برای افزایش ایمنی سیستم ایمنی و رفع عفونت های مختلف ، حتما در این دوران ویتامین ث مصرف نمایند. این ویتامین به حدی مقاومت بدن را افزایش می‌دهد که حتی در بیماران مبتلا به سرطان هم از این ویتامین به همین منظور استفاده می‌کنند.

  • معمولا برای خانم های باردار حدود 85 میلی گرم در روز ویتامین ث تجویز می‌شود. این ویتامین نقش موثری در ساختار غضروف ها و استخوان های جنین و مادر دارد.
  • ویتامین ث موجب رشد استخوانی و بازسازی بافت های تحت آسیب، می‌شود و بدن را در مقابل انواع عفونت مقاوم میسازد.
  • ویتامین ث به جذب آهن کمک شایانی داشته و گاهی همزمان با این دارو، تجویز می‌گردد. جذب آهن در کنار ویتامین c بسیار افزایش داشته و کم خونی مادر را جبران می‌کند. جذب آهن بدن مادر در 6 ماهه اول بارداری بسیار مهم بوده و در رشد بچه تاثیر فراوانی دارد.
  • مصرف ویتامین ث در بارداری از پره اکلامپسی یا همان مرگ مادر در اثر فشار خون بالا در بارداری جلوگیری می‌کند.
  • معمولا احتمال سقط و زایمان زودرس در در خانم های بارداری که ویتامین ث را در این دوران مصرف نمی‌کنند، بیشتر از سایر بانوانی است که در زمان مناسب

کمبود ویتامین c در بارداری

بسیاری از شما نمی‌دانید که وجود این ویتامین در بارداری بسیار مهم است زیرا کمبود آن به قطع، آسیب های جدی را به مغز جنین وارد می‌کند. اگر آسیبی ناشی از نبود یا کمبود این ویتامین به وجود آِد، قابل جبران نیست و بیماری های التهابی مغز را به مرور برای نوزاد رقم می‌زند.

اسکوربوت یکی دیگر از بیماری هایی است که در اثر کمبود ویتامین ث به وجود می‌آید. اسکوربوت نوعی بیماری التهابی لثه است که با ضعف شدید مویرگ های لثه همراه است و خونریزی های متعددی در دهان نوزاد ایجاد می‌شود.

آیا می‌توان در بارداری قرص ویتامین ث مصرف کرد؟

از نظر بهترین متخصص زنان برآورده کردن ویتامین مورد نیاز بدن شما برای سلامت جنین هیچ مشکلی برای فرد یا فرزند ایجاد نمی‌کند. ناگفته نماند که هیچ یک از ویتامین ها حتی در صورت الزامی بودن مصرف حین بارداری، نباید بدون دستور پزشک متخصص مصف گردد. زیرا گاهی بدن از نظر یک ویتامین اشباع است اما فرد به طور خودسرانه به مصرف آن می‌پردازد و عوارض جانبی ناخوشایندی را هم برای خود و هم برای جنین رقم می‌زند.

آیا کرم های ویتامکین C لکه پوستی بارداری را درمان میکند؟

کرم های ویتامین ث حتی برای از بین بردن لکه های بارداری بسیار مناسب هستند که معضل بسیاری از بانوان است. یکی از بهترین روش های درمانی برای از بین بردن این نوع لکه ها درواقع استفاده از ویتامین ث است.

تاثیر ویتامین ث بر جنین

همانطور که در متن بالا ذکر شد، کمبود یا عدم ویتامین C تاثیر بسیار منفی بر مغز جنین دارد. سلامت مغزی یکی از مهمترین مسائل برای تولد یم نوزاد است اما متاسفانه بعد از به وجود آمدن این مشکل، به هیچ وجه با هیچ ویتامینی قابل درمان نیست. بنابراین باید خانم های باردار در نظر اشته باشند که در انجام آزمایشات و غربالگری ها کوتاهی نکنید و تمامی این مراحل را با یک دکتر زنان خوب بگذرانید تا اطمینان خاطر داشته باشید. بدن انسان به خودی خود نمی‌تواند، ویتامین ث مورد نیاز را تولید کند و معمولا کمبود این ویتامین، هیپوکامپوس را برای نوزادان به همراه دارد. این بیماری اجازه رشد مغز را نداده و آسیب های شدیدی مغزی را برای نوزاد به همراه دارد.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *