سریع ترین روش از بین بردن بخیه سزارین

دکتر زهرا خلج » سریع ترین روش از بین بردن بخیه سزارین
۶ دقیقه
زخم سزارین

سریع ترین روش از بین بردن بخیه سزارین

آنچه می خوانید...

در روند زایمان سزارین برای خارج کردن نوزاد از شکم مادر، برشی در زیر ناحیه شکم معمولا به اندازه 6 الی 10 سانتی متر ایجاد می‌کنند. اندازه این برش ها به موقعیت جنین و بارداری بستگی دارد زیرا گاهی نیاز نیست که 10 سانتی متر برش ایجاد شود و زایمان با برشی کوچکتر از این اندازه نیز قابل انجام است. حتی گاهی در مواردی دیده شده که کلاژن به صورت نامنظم تولید می‌شود و این موضوع سبب شده تا برآمدگی هایی در محل التیام زخم بخیه ها به وجود آید و زمانی که به سطح پوست این ناحیه نگاه می‌کنید، برآمدگی های ریز خطی را مشاهده خواهید کرد که حتی از نظر رنگ با سیار نواحی پوست متفاوت هستند. در ادامه به روش های موثر از بین بردن جای بخیه سزارین اشاره خواهیم داشت.

بخیه های زایمان سزارین

در روند زایمان سزارین برای خارج کردن نوزاد از شکم مادر، برشی در زیر ناحیه شکم معمولا به اندازه 6 الی 10 سانتی متر ایجاد می‌کنند. اندازه این برش ها به موقعیت جنین و بارداری بستگی دارد زیرا گاهی نیاز نیست که 10 سانتی متر برش ایجاد شود و زایمان با برشی کوچکتر از این اندازه نیز قابل انجام است. حتی گاهی در مواردی دیده شده که کلاژن به صورت نامنظم تولید می‌شود و این موضوع سبب شده تا برآمدگی هایی در محل التیام زخم بخیه ها به وجود آید و زمانی که به سطح پوست این ناحیه نگاه می‌کنید، برآمدگی های ریز خطی را مشاهده خواهید کرد که حتی از نظر رنگ با سیار نواحی پوست متفاوت هستند.

آشنایی با انواع برش های سزارین

طی عمل سزارین، بهترین متخصص زنان در تهران ممکن است دو برش یا یک برش ایجاد کند که این مورد بستگی به وضعیت و حرکات جنین دارد. هیچ یک از برش های ذکر شده برای انجام روند زایمان زودرس مشکلی ایجاد نخواهد کرد. به طور کلی برشی در پایین شکم ایجاد می‌کنند که نوع آن ها متفاوت بوده و در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

برش عرضی زیر شکم

برشی افقی در قسمت پایینی شکم ( پایین تر از ناف) ایجاد می‌کنند که نسبت به تمامی برش های دیگر ارجحیت دارد. در این ناحیه پوست نازک تر بوده و خونریزی آن بسیار کمتر از سایر نواحی شکم است. به این دلیل این ناحیه را برش می‌دهند که اگر فرد برای زایمان بعدی تصمیم به انجام زایمان طبیعی گرفت، نگران باز شدن جای زایمان قبلی نباشد زیرا این ناحیه بی خطر ترین مکان برای ایجاد برش و خروج نوزاد است.

برش کلاسیک

برش کلاسیک در واقع مدل عمودی بوده که از خط ناف تا خط مو امتداد پیدا می‌کند. از برش کلاسیک در زایمان سزارین زمانی استفاده می‌شود که جنین در وضعیت نامعقول یا پایین رحم قرار داشته باشد. برش کلاسیک به دوران نقاهت بیشتری نیاز دارد و دوره بهبودی برای آن ها برخلاف برش های عرضی شکم بسیار بیشتر است.

انواع زخم های به جا مانده از سزارین

شاید این مورد را ندانید که زخم های سزارین با یکدیگر متفاوت هستند اما برخی افراد در این مورد شانس بسیاری دارند و این را مدیون کیفیت خوب نوع پوستشان هستند زیرا بدون دردسر با از بین رفتن جای بخیه ها رو به رو می‌شوند. افرادی که پوست تیره تری دارند، دوره های درمانی طولانی تری را سپری می‌کنند. در ادامه به دو نوع جای زخم ناشی از سزارین اشاره می‌کنیم.

گوشت اضافه

زائده های کلوئیدی در صورتی به وجود می‌آید که بافت های اسکار در ناحیه جای زخم سزارین گسترش یابد  و سپس این گوشت های اضافه به وجود می‌آیند.

زخم هیپروتروفی

زخم های هیپروتروفی از سایر زخم ها نیز برجسته تر و ضخیم تر بوده و می‌توان اینطور بیان کرد که انقدر برجسته هستند که در میان آن ها خطوطی همانند برش ایجاد می‌شود.

عوارض زخم های سزارین

آیا شما این مورد را می‌دانستید که زخم های سزارین دارای عوارضی برای برخی افراد هستند؟ این مسئله بسیار واضح است که تمامی جراحی های درمانی، جراحی های زیبایی نظیر لابیاپلاستی و …. نیز دارای عوارض خفیف یا شدیدی هستند که بعد از مدتی بهبود می‌یابند و نمی‌توان گفت که جراحی هیچ عوارضی با خود به همراه ندارد. باید ابتدا این مورد را ذکر کرد که تقریبا 99 درصد زخم ها و جای بخیه سزارین به صورت خودکار بهبود می‌یابند و در نتیجه بافت های شکم به درست ترین حالت ممکن به هم اتصال می‌یابند. برش های عمودی در زایمان سزارین ممکن است برای بارداری و زایمان های بعدی کمی دردسر ساز شوند. بخیه ها باید به درستی بافت های شکم را به هم متصل کند زریا با ایجاد پارگی در بخیه های زایمان، خونریزی ممکن است ایجاد شود که برای فرد ناخوشایند است. درد در محل جای بخیه ها را تقریبا 99 درصد افراد تجربه می‌کنند اما مسئله این است که گر برای فرد، جفت سرراهی ایجاد شود و جفت فراتر از دهانه رحم قرار داشته باشد و رشد کند، برای خانم مشکلاتی نظیر خونریزی در جای بخیه های قبلی ممکن است به وجود آید.

درمان جای بخیه سزارین چگونه است؟

امروزه برای درمان و بهبود جای بخیه های زایمان سزارین متخصصین زنان روش های متعددی را در نظر گرفته اند که در این قسمت به برخی از موثرترین و کارآمدترین آن ها اشاره خواهیم داشت.

رفع جای بخیه سزارین با لیزر

امروزه دستگاه های لیزر پیشرفت های زیادی داشته اند و جزو پرطرفدارترین روش ها بشمار می‌روند. لیزر سبب شده تا جای بخیه های سزارین تقریبا به طور مشخصی محو شوند و نمایان نباشند. در روش لیزر درواقع این طول موج های ناشی از آن هستند که بسیار موثر بوده و تا اعماق پوست نفوذ می‌کنند.

رفع جای بخیه سارین با کربوکسی تراپی

برای بهبودی جای بخیه های سزارین و از بین بردن آن ها می‌توان از روش کربوکسی تراپی استفاده کرد. این روش به مدت زمان زیادی نیاز ندارد.  در روش کربوکسی تراپی، با استفاده از co2 به بهود این زخم ها خواهند پرداخت که دوران نقاهتی نیز به همراه ندارد و در مقابل نتیجه فوق العاده ای برای فرد به همراه دارد.

رفع جای بخیه با جراحی

اگر زخم های سزارین با گذشت 6 ماه از انجام زایمان، با پیدایش گوشت های اضافه رو به رو شدند احتمال بسیار زیاد با درمان های جراحی باید بهبود یابند. رفع جای بخیه سزارین با استفاده از روش جراحی اینگونه است که گوشت های اضافی را برمی‌دارند. حین این جراحی می‌توانند پوست های شل زیر شکم را تا حدودی حذف کنند.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *