دکتر زهرا خلج » افتادگی رحم
درمان افتادگی رحم در سعادت آباد

افتادگی رحم

افتادگی رحم، یکی از بیماری‌های شایع در بانوان بوده و به همین دلیل بهتر است آشنایی خود با چگونگی و علائم این بیماری را افزایش دهید تا بتوانید با بروز اولین نشانه‌ها، به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و درمان خود را آغاز کنید. به این ترتیب، از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و شانس بیشتری برای درمان با روش‌های آسان‌تر و کم تهاجمی را خواهید داشت.

افتادگی رحم چیست و چه مراحلی دارد؟

افتادگی رحم به بیرون زدگی رحم و خارج شدن آن از حالت طبیعی گفته می‌شود. در افتادگی رحم، عضلات و رباط‌های لگن دچار ضعف و کشش شده و دیگر نمی‌توانند رحم را در جای خود ثابت نگه دارند و در نتیجه، رحم به حالتی آویزان و لغزنده، وارد ناحیه واژن و یا کانال زایمان می‌شود.

افتادگی رحم، مراحل مختلفی داشته و بسته به اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارد، ممکن است ناقص و یا کامل باشد. افتادگی رحم ناقص، شامل مراحلی است که رحم فقط تا حدی در داخل واژن فرو رفته باشد؛ و افتادگی رحم کامل نیز، به حالتی گفته می‌شود که رحم به طور کامل پایین آمده و بافت آن در خارج از واژن، به طور کامل بیرون زده است.

مراحل افتادگی رحم

افتادگی رحم دارای 4 مرحله مختلف بوده که با توجه به میزان ورود رحم به داخل واژن مشخص می‌شود:

• مرحله 1: در مرحله اول، دهانه رحم با حرکت به سمت کانال واژن، به قسمت واژن فوقانی وارد می‌شود.
  • مرحله 2: رحم وارد قسمت پایین واژن شده که در واقع، ورودی کانال واژن محسوب می‌شود.
  • مرحله 3: در این مرحله، دهانه رحم از واژن خارج شده است.
  • مرحله 4: دهانه رحم کاملا از واژن خارج شده و به بیرون از بدن لغزیده است.

علائم افتادگی رحم

افتادگی رحم در حالت‌های جزئی و خفیف، ممکن است هیچ علائمی از خود نشان ندهد، اما در مراحل متوسط تا شدید، سبب می‌شود علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

• داشتن علائم خونریزی واژن
  • احساس درد در ناحیه کمر
  • بیرون زدگی دهانه رحم از واژن
  • وجود مشکل هنگام تخلیه مثانه
  • افزایش و تغییر در میزان ترشحات
  • احساس درد و ناراحتی حین راه رفتن
  • کشش و احساس سنگینی در ناحیه لگن
  • وجود مشکل هنگام برقراری رابطه جنسی
  • احساس نشستن بر روی یک توپ کوچک در ناحیه پایین رحم
  • بی اختیاری و نداشتن کنترل ادرار هنگام سرفه، عطسه و یا خندیدن
  • عفونت‌های مکرر مثانه مانند عفونت قارچی واژن خصوصا در بانوان میانسال

درمان افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم که باید با تشخیص و نظارت دکتر زنان صورت بگیرد، بسته به این که تا چه مرحله‌ای پیشرفت کرده باشد، روش درمانی متفاوتی خواهد شد. هنگامی که افتادگی رحم در مراحل اولیه و خفیف باشد، ممکن است پزشک در ابتدا درمان های خانگی افتادگی رحم را مناسب دانسته و روش‌هایی مانند تغییر رژیم غذایی، ترک کامل سیگار و دخانیات، مصرف نکردن الکل، انجام تمرینات ورزشی مناسب مانند تمرینات کگل، کاهش وزن و … را به بیمار توصیه کند.

البته این قبیل روش‌های درمانی با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی فرد، از پیشرفت افتادگی رحم در مراحل بعد نیز به خوبی جلوگیری کرده و به طور کلی اثر مثبتی بر روی بیماری و نتیجه درمان آن خواهد داشت.

در مرحله بعد، پزشک ممکن است از طریق دارو درمانی و تجویز داروهای مناسب، برای درمان افتادگی رحم اقدام کند. این روش که به عنوان استروژن درمانی نیز از آن یاد می‌شود، یک روش غیر تهاجمی و موثر برای درمان این بیماری است. همچنین ممکن است پزشک، استفاده از شیاف و یا پماد واژینال را برای بیمار تجویز کند که سبب تقویت عضلات بدن و عضلات اطراف واژن می‌شود.

البته به یاد داشته باشید که دارو درمانی برای افتادگی رحم باید حتما تحت نظارت پزشک و به تجویز او انجام شود؛ چرا که برای برخی از افراد، مانند افراد مسن، بیماران سرطانی و … مناسب نبوده و ممکن است عوارض دیگری برای بیمار به دنبال داشته باشد.

جراحی افتادگی رحم

جراحی افتادگی رحم که یکی از موثرترین روش‌های درمانی افتادگی رحم شناخته شده است، برای مراحل پیشرفته‌تر این بیماری مناسب بوده و در طول این جراحی، جراح متخصص زنان با ترمیم رحم، آن را به محل اصلی خود بازگردانده و به این ترتیب، جابه‌جا شدن و لیز خوردن آن را به خوبی برطرف می‌کند.

همچنین ممکن است برای جراحی افتادگی رحم، از جراحی هیسترکتومی استفاده شود که برای درجات شدید افتادگی رحم مناسب بوده و در آن، پزشک اقدام به خارج کردن رحم و برداشتن آن از بدن فرد خواهد کرد. این روش جراحی افتادگی رحم که سبب می‌شود فرد، توانایی بارداری خود را از دست بدهد، به کسانی که قصد بارداری در آینده را دارند، توصیه نمی‌شود و به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، تمایل به بارداری در آینده، میزان آمادگی و سطح سلامت عمومی او و … بستگی خواهد داشت.

آیا افتادگی رحم باعث نازایی می شود؟

افتادگی رحم به تنهایی موجب نازایی نخواهد شد، اما باید هرچه بیشتر علائم خود را جدی گرفته و با مراجعه به بهترین متخصص زنان در تهران، مراحل درمانی خود را آغاز کنید. چرا که درمان افتادگی رحم در مراحل اولیه، ساده‌تر بوده و ممکن است به تشخیص پزشک، نیازی به جراحی نباشد. البته همان طور که گفته شد جراحی افتادگی رحم، به کسانی که قصد بارداری در آینده را دارند، توصیه نمی‌شود.