سریع ترین روش درمان عفونت قارچی واژن

دکتر زهرا خلج » سریع ترین روش درمان عفونت قارچی واژن
عفونت واژن

سریع ترین روش درمان عفونت قارچی واژن

کمتر خانمی را در اطراف خود می‌بینید که به میانسالی رسیده باشد و هیچ عفونت واژنی را تجربه نکرده باشد. عفونت های بانوان در دسته های مختلفی هستند زیرا به دلایل و عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند. عفونت قارچی واژن اکثرا به دلایل آمیزش های جنسی رخ می‌دهند که معمولا از هر پنج خانم تقریبا چهار خانم این موضوع را تجربه می‌کنند. برخی شواهدات نشان میدهد که این عفونت ها بر اساس روابط جنسی دهانی به وجود می‌آیند. در ادامه ی مقاله به بررسی سریع ترین روش درمان خواهیم پرداخت زیرا عفونت های واژن، از بزرگترین و آزرده ترین مشکلات بانوان بشمار می‌روند.

واژن

آشنایی با عفونت قارچی واژن

عفونت های قارچی واژن به عامل کاندیدیازیس واژینال مربوط می‌شود که برخی خانم ها را دو یا سه بار درگیر می‌کند. این عفونت ها اینگونه نیستند که اگر یک یا دو بار به آن مبتلا شدید، دیگر درگیر آن نشوید. خطر ابتلا به این نوع عفونت در بانوانی که دارای روابط جنسی یا رابطه جنسی دهانی هستند، نیز بیشتر از افرادی است که تاکنون دارای رابطه جنسی نبوده‌اند. گاهی اوقات افراد اظهار دارند که اولین رابطه جنسی خود را گذرانده اند اما به این نوع عفونت دچار شده‌اند و این کاملا صحیح است زیرا احتمال ابتلا به عفونت قارچی واژن در این هنگام بیشتر است.

عفونت قارچی پیشرفته چیست؟

عفونت قارچی پیشرفته واژن همانطور که از نامش پیداست، دارای علائم بیشتری بوده و به اقدامات درمانی سریع نیازمند است. در ادامه به زمانی که فرد بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه می‌باشد را نام می‌بریم:

• زمانی که فرد مبتلا به دیابت کنترل نشده است.
  • ابتلا به عفونت قارچی واژن در یک سال بیش از دو بار
  • دوران بارداری بانوان مستعد ابتلا به انواع عفونت های واژینال هستند.
  • بانوانی که به تازگی زایمان طبیعی انجام داده اند.
  • خانم هایی که دارای سیستم ایمنی ضعیف و حساس هستند یا دارای بیماری های خود ایمنی می‌باشند.
عفونت قارچی

علائم عفونت قارچی واژن

علائم عفونت قارچی واژن به میزان شدت این بیماری بستگی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می‌کنیم:

• درد واژن
  • سوزش و خارش واژن
  • قرمزی و التهاب واژن
  • زخم در ناحیه دهانه واژن
  • پیدایش دانه های قرمز در ناحیه تناسلی

گاهی خانم ها با موردی مانند ترشحات آبکی واژن رو به رو می‌شوند که تصور دارند به دلیل ابتلا به عفونت واژن هستند اما در حقیقت اینگونه نیست و توصیه می‌شود، برای اطلاع دقیق از این نوع ترشحات به مقاله مرتبط مراجعه نمایید.

علل ایجاد عفونت قارچی واژن چیست؟

باید ذکر کرد که عامل اصلی ابتلا به این نوع عفونت، قارچ کاندیدا آلبیکنس می‌باشد که جالب است بدانید از این نوع قارچ در مقادیر بسیار کم در ناحیه واژن بانوان وجود دارد اما اندازه آن که افزایش یابد، عفونت قارچی واژن و عفونت های پیشرفته به وجود می‌آید.

رشد و افزایش بیش از حد کاندیدای قارچی سبب شده تا به سلول های داخلی واژن نفوذ کند و باعث به وجود آمدن عفونت قارچی واژن در خانم ها شود.

عوامل موثر در ابتلا به عفونت قارچی واژن

1. بسیاری از خانم ها با رو به رو شدن با هر مورد بسیار کوچکی به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می‌پردازند که این موضوع سبب بر هم زدن تعادل واژن شده و باکتری های مفید ناحیه تناسلی را از بین می‌برد و در نهایت عفونت قارچی واژن را به وجود می‌آورند.
  2. بانوانی که دارای دیابت کنترل نشده هستند به سیستم ایمنی پایین دچار می‌شوند و بیشتر در معرض این عارضه قرار می‌گیرند.
  3. تقریبا می‌توان گفت تمامی داروهای هورمونی ضد بارداری، سطح استروژن را در بدن افزایش می‌دهند که به مرور موجب پیدایش عفونت های قارچی واژن می‌شود.

آیا می‌توان از ابتلا به عفونت قارچی واژن جلوگیری کرد؟

برای کاهش ابتلا به عفونت قارچی واژن می‌توانید از اقدامات زیر کمک بگیرید:

• از پوشیدن لباس زیر های غیر نخی خودداری کنید.
  • استفاده از دوش واژینال در پیدایش این مورد بسیار موثر است.
  • از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • تا جای ممکن از محصولات بهداشتی نظیر تامپون یا پد استفاده نکنید.
  • از مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای هورمونی غیر ضروری اجتناب کنید.
  • قرار گیری طولانی مدت در وان آب گرم خطر ابتلا به عفونت قارچی واژینال را افزایش می‌دهد.

تشخیص عفونت قارچی واژن

برای درمان عفونت های واژن، درمان های متعددی وجود دارد اما ابتدا باید نوع آن نیز به درستی تشخیص داده شود. عفونت های واژن تنها عامل قارچی ندارند و گاهی بر اثر عوامل باکتریایی به وجود می‌آیند. به همین دلیل خانم ها باید به طور خودسرانه حتی داروی قبلی ابتلا به این عارضه را مصرف کنند و باید حتما به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایند تا عامل عفونت به درستی تشخیص داده شود.

برای تشخیص عفونت واژن از آزمایش های متعدد و بررسی موارد ارگانیسم و نمونه برداری از ترشحات و بررسی ph می‌پردازند. پزشک زنان بعد از معاینات در ارتباط با بیماری های جنسی نوع عفونت واژینال را تشخیص می‌دهد.

آیا درمان های خانگی عفونت قارچی واژینال موثر است؟

در گذشته زمانی که این همه تکنیک متعدد برای درمان عفونت های واژینال وجود نداشت، خانم ها از درمان های سنتی و خانگی برای درمان انواع عفونت ناحیه تناسلی استفاده می‌کردند. داروهای سنتی برای بهبود این مشکل، بیشتر برای از بین بردن یا کاهش علائم عفونتی نظیر سوزش، خارش و التهاب موثر است اما در روند درمان هیچ تاثیری ندارد. همانطور که شایان ذکر است بانوان در گذشته مدت بسیار طولانی از این مشکل رنج برده و آزرده می‌شدند.

انتخاب بهترین دکتر زنان برای درمان عفونت واژن

اکثر بانوانی که برای اولین بار به این عفونت دچار می‌شوند مممکن است نسبت به سایر افراد بیشتر نگران درمان باشند. علائم عفونت قارچی واژینال بسیار آزار دهنده بوده و شما می‌توانید به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایید. دکتر زنان بعد از تشخیص نوع عفونت این ناحیه، به تجویز داروهای مربوطه می‌پردازد. زمانی که عفونت از نوع قارچی باشد، از دارو های مخصوص و کرم های واژینال مرتبط استفاده می‌کنند.