بهترین راه درمانی ترشحات آبکی واژن

دکتر زهرا خلج » بهترین راه درمانی ترشحات آبکی واژن
۵ دقیقه
ترشح واژن

بهترین راه درمانی ترشحات آبکی واژن

آنچه می خوانید...

بسیاری از خانم ها روزانه ترشحات آبکی واژن را تجربه می‌کنند که بسیار نگران این موضوع هستند. عملکرد واژن برای تمیز کردن خود اینگونه است که ترشحاتی تولید می‌کند. ترشحات آبکی واژن نشان دهنده میزان PH این اندام بوده و نشان می‌دهد که میکروارگانیسم های مفید در حالت تعادل قرار دارند. در ادامه به این موضوع بیشتر رسیدگی می‌کنیم که ترشحات واژن خصوصا در دوران قاعدگی نشان دهنده چه مواردی است.

شناخت ترشحات آبکی واژن

همانطور که می‌دانید ترشحات واژن مایعی است که از ناحیه واژن فرد به بیرون راه پیدا می‌کند. ترشحات آبکی واژن در واقع نشان دهنده سلامت واژن هستند البته این در صورتی صدق می‌کند که دارای رنگ، بو و غلظت غیرعادی نباشند. این ترشحات باید رنگ سفید و یا در نهایت شیری باشند که اغلب حالت کشسانی دارند. بسیاری از خانم ها به دلیل مشاهده خروج این ترشحات از واژن به بهترین دکتر زنان مراجعه می‌کنند اما درواقع جای نگرانی از بابت آن ها وجود ندارد. زمانی فرد باید نگران این مسئله باشد که این ترشحات با علائم دیگری نظیر درد، التهاب، خارش واژن و … همراه باشد .

ترشح آبکی واژن

عفونت های همراه با برخی ترشحات

  • سوزاک
  • کاندیدا
  • کلامیدیا
  • تریکومونیازیس
  • واژینوباکتریال

ترشحات آبکی واژن در عین حال که به صورت مایع هستند دارای چسبندگی نیز می‌باشند. این ترشحات اغلب به دلیل نوسانات طبیعی هورمونی مثل تخمک گذاری، برانگیختگی جنسی، قبل از دوران قاعدگی و … رخ می‌دهد.

ترشحات آبکی واژن چه زمانی رخ می‌دهد؟

ترشحات واژن فرآیندی طبیعی بوده که معمولا در هر سنی دیده می‌شوند. خانم ها اغلب ترشحات آبکی واژن را در دوران بارداری، بعد از فعالیت جنسی، قبل از چرخه قاعدگی و در دوره مصرف قرص های ضد بارداری و هورمونی تجربه می‌کنند.

ترشحات آبکی واژن در دوران یائسگی

تمامی بانوان با چرخه یائسگی آشنا هستند که سیکل قاعدگی نیز از آن زمان کامل متوقف می‌شود. این دوران اغلب میانگین بعد از 45 سالگی در بانوان بروز می‌کند. نوسانات هورمونی در دوران یائسگی بسیار بالا بوده و اغلب این ترشحات سفید رنگ یا شیری هستند. اگر ترشحات آبکی واژن در سنین یائسگی با علائمی نظیر رنگ و بو همراه باشد، در واقع فرد احتمالا به نوعی عفونت مبتلا شده است و باید تحت بررسی و معاینه توسط بهترین دکتر زنان قرار بگیرد.

 ترشح زیاد در دختران مجرد

بسیاری از ترشحات واژن به دلیل تغییرات بازه سنی و یا رسیدن به دوره بلوغ رخ می‌دهد. اما به طور کلی مهمترین دلایلی که میزان ترشحات آبکی در دختران مجرد افزایش پیدا میکند، عفونت های باکتریایی و ترکیبات شیمیایی مواد بهداشتی یا استفاده از دستمال های آلوده می‌باشد. در دخترانی که در بازه سنی بسیار پایینی قرار دارند نظیر 6 الی 9 سالگی ممکن است به دلیل عدم رعایت درست بهداشت به عفونت خارجی واژن مبتلا شوند و ترشحاتی نمایان شود که نیاز به درمان دارد.

آیا ترشحات آبکی واژن از علائم بارداری است؟

ترشحات آبکی واژن در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند اما داشتن ترشحات دلیلی برای تشخیص بارداری محسوب نمی‌شود و گاهی در هنگام زایمان نیز بروز می‌کند.

چگونه ترشحات آبکی واژن را از بین ببریم؟

اگر گاهی شما هم ترشحات آبکی واژن را تجربه می‌کنید باید بدانید که بهترین راه پیشگیری از آن‌ها، استفاده از پدهای بهداشتی می‌باشد اما روشی برای قطع آن وجود ندارد. اما گاهی برخی بانوان، همراه با این ترشحات آبکی، دچار لکه بینی نیز هستند که بهتر است حتما تحت معاینه قرار بگیرند. نپوشیدن لباس زیر حین خواب کمک شایانی به برطرف شدن این موضوع دارد. همچنین خانم ها باید توجه داشته باشند در جکوزی برای مدت زمان زیاد نشینند. یکی از بزرگترین اشنباهاتی که ممکن است خانم ها انجام دهند این است که هنگام خشک کردن واژن بعد از استفاده سرویس بهداشتی، دستمال را از عقب به سمت جلو (واژن) می‌کشند که این کار هم میزان ترشحات و هم عفونت را برای فرد بیشتر می‌کند بنابراین حتما به این نکته توجه کنید و دستمال را از سمت جلو به عقب بکشید. از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان و غیر نخی برای مدت طولانی و مداوم اجتناب کنید.

درمان رایج ترین ترشح غیرطبیعی واژن

گاهی پزشک تشخیص می‌دهد که برای رفع ترشحات آبکی واژن لازم است تا داروهای آنتی بیوتیک تجویز شود. ترشحات زیاد و غیر طبیعی که به دلایل تریکومونیازیس و یا باکتریایی هستند نیز با داروهای آنتی بیوتیک مورد درمان قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد بدون مشورت پزشک برای رفع التهاب واژن و انواع عفونت ها استفاده می‌کنند که حتی ممکن است اثرات ناخوشایندی را مشاهده کنند زیرا برای روند صحیح درمان، ابتدا باید عامل عفونت نیز تشخیص داده شود.

چه زمانی باید برای ترشحات واژن به دکتر زنان مراجعه کرد؟

ترشحات شفاف و آبکی واژن نیازی به نگرانی ندارند اما اگر اندازه آن ها بیش از حد معمول شود نیز قطعا باید به بهترین دکتر زنان مراجعه کرد. ابتلا به ترشحات رنگ دار یا غلظت بیش از حد نشان دهنده ابتلا به عفونت می‌باشد که وضعیت جالبی را در برندارد. اگر دچار به ترشحات غیرعادی هستید و احساس می‌کنید که به عفونت های مقاربتی یا باکتریایی دچار شده اید، حتما سریعا اقدامات و پیگیری های لازم را انجام دهید. با مشاهده هرگونه علائم حتما اقدامات لازم را انجام دهید.

  • سوزش ادرار
  • تورم ناحیه تناسلی
  • التهاب ناحیه تناسلی
  • خارش و سوزش ناحیه واژن

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *