راه های جلوگیری از ناباروری

دکتر زهرا خلج » راه های جلوگیری از ناباروری
۴ دقیقه
پیشگیری از نازایی

راه های جلوگیری از ناباروری

آنچه می خوانید...

برای جلوگیری از ناباروری چه کنیم؟ پیشگیری از ناباروری در زنان از چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟ جلوگیری از ناباروری چه اصول و روش‌هایی دارد؟

نازایی و ناباروری یکی از مشکلاتی است که بسیاری از زوجین با آن مواجه بوده و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها به دنبال روش‌های درمان ناباروری هستند. اما بهتر است با شناخت عوامل و دلایلی که موجب نازایی می‌شوند، روش‌های پیشگیری از این مشکل را پیدا کرده و قبل از مواجه شدن با آن، احتمال بروز این مشکل را کاهش داد.

راه های جلوگیری از ناباروری

جلوگیری از عوامل ایجادکننده ناباروری

در اینجا به عواملی می‌پردازیم که سبب بروز ناباروری خواهند شد، اما می‌توان با اجتناب کردن از آن‌ها و اصلاح سبک زندگی، تا حد بسیار بالایی احتمال نازایی و ناباروری را کاهش داد:

  • مصرف سیگار و دخانیات

کشیدن سیگار و مصرف دخانیات، ضمن مضرات و مشکلات متعددی که برای سلامتی فرد به دنبال دارد، ممکن است در زمینه ناباروری نیز، زمینه‌ساز بروز مشکلاتی در فرد در آینده شود. به عنوان مثال، مصرف سیگار در زنان، می‌تواند سبب سقط جنین، اختلال در تخمک گذاری و … شده و در مردان نیز می‌تواند منجر به اختلال در نعوظ، کاهش تعداد اسپرم ها، تغییر در شکل اسپرم ها، کاهش موفقیت روش های مختلف درمان نازایی و … شود. بنابراین بهتر است با پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات، از ایجاد زمینه برای بروز ناباروری و همچنین دیگر مشکلات و خطرات برای سلامتی خود، به خوبی پیشگیری کنید.

  • مصرف نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی‌های الکلی نیز می‌تواند یکی از عوامل بروز نازایی در افراد شده که بهتر است با اجتناب از مصرف آن، خطر ایجاد نازایی را کاهش دهید. چرا که مصرف الکل می‌تواند در مردان سبب کاهش تعداد اسپرم‌ها و همچنین تغییر در شکل، اندازه و میزان تحرک آن‌ها شده و از این طریق، قدرت باروری مردان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نوشیدن الکل در زنان نیز می‌تواند مانع از لانه‌گزینی مناسب تخمک بارور شده در رحم شده و افزون بر این، احتمال سقط زود هنگام را نیز افزایش می‌دهد.

  • نداشتن تحرک و ورزش

تحرک نداشتن و ورزش نکردن، از جمله عواملی هستند که موجب می‌شوند تا افراد بیش از دیگران در معرض ناباروری قرار بگیرند. در واقع بهتر است با داشتن یک برنامه ورزشی منظم و هفتگی، خطر بروز ناباروری را در خود کاهش داده و به سلامت خود در این زمینه کمک کنید. ورزش‌های کم تحرک و آرامش‌بخشی مانند یوگا نیز می‌تواند کمک‌کننده بوده و احتمال بروز ناباروری را در شما کاهش خواهد داد.

  • مصرف دارو

مصرف برخی از داروها نیز، می‌تواند سبب بروز ناباروری در افراد شده و به عنوان مثال، تولید اسپرم در مردان را کاهش دهد.به همین دلیل لازم است تا مصرف داروهای خودسرانه را کاهش داده و برای استفاده از آن‌‌ها، حتما با پزشک مربوطه و همچنین بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه کنید و نظر پزشک خود را جویا شوید.

نقش عوامل محیطی در بروز ناباروری و جلوگیری از آن‌ها

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، اشعه‌ها و پرتوهای سمی مانند تشعشع مواد رادیو اکتیو، گازهای بیهوشی، حشره کش‌ها، دود تنباکو، الکل، ماری جوآنا، سموم و مواد شیمیایی مانند سرب، آفت کش‌ها و حلال‌های دارویی شامل اکسید اتیلن و …، از جمله عوامل محیطی پرخطر هستند که می‌توانند در بروز ناباروری نقش داشته و آن را با اختلال مواجه کنند. گرما و حرارت نیز می‌تواند توان باروری در افراد را کاهش داده و افرادی که برای مدت زمان طولانی در معرض گرما و حرارت هستند را بیش از سایر افراد، در معرض خطر ناباروری قرار دهد. چرا که به عنوان مثال، دمای بدن در مردانی که مدت زمان طولانی را در سونا، حمام آب گرم و … گذرانده و یا در مشاغلی مانند نانوایی به طور مداوم در معرض حرارت و گرما هستند، بالا رفته و این موضوع، تولید اسپرم‌ها را با اختلال مواجه کرد.

بیشتر بخوانید: 10 علت شایع نازایی در زنان

تاثیر استرس در ناباروری و جلوگیری از آن

میزان استرس و تنش در زندگی روزمره می‌تواند قدرت باروری افراد را تحت تاثیر قرار داده و سطح تستوسترون و تولید اسپرم در مردان را کاهش دهد. استرس در زنان نیز می‌تواند با تحت تاثیر قرار دادن ارتباط هورمونی بین مغز و غده هیپوفیز، فرآیند تخمک‌گذاری و آزاد کردن آن را با اختلال مواجه کند. در واقع استرس، یکی از عوامل بروز نازایی و ناباروری است که باید از روش‌های مختلف شامل ورزش کردن، مدیتیشن، طب سنتی، مشورت با پزشک و … آن را مدیریت کرده و از میزان استرس خود بکاهید. استرس همچنین می‌تواند تمایل به برقراری رابطه جنسی و تعداد دفعات انجام آن را کاهش داده و در نتیجه زمینه‌ساز ناباروری شود. ضمن آن که استرس در بسیاری از افراد، میل به تغذیه ومصرف مواد غذایی را افزایش داده که این موضوع سبب افزایش سلول‌های چربی و اختلال در تعادل هورمون‌های بدن فرد خواهد شد.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *