درمان ناباروری با هیستروسکوپی

دکتر زهرا خلج » درمان ناباروری با هیستروسکوپی
۴ دقیقه
هیستروسکوپی و نازایی

درمان ناباروری با هیستروسکوپی

آنچه می خوانید...

درمان ناباروری با هیستروسکوپی  چگونه است؟ هیستروسکوپی درمانی با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟ چه کسانی می‌توانند از هیستروسکوپی برای درمان نازایی کمک بگیرند؟ زمان مناسب برای اقدام به بارداری بعد از انجام هیستروسکوپی چه زمانی است؟ در این جا با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع و پاسخ به این گونه سوالات بپردازیم.

درمان نازایی با هیستروسکوپی

هیستروسکوپی درمانی

هیستروسکوپی یکی از روش‌های تشخیصی برای انواع بیماری‌ها است که افزون بر این، کاربرد درمانی داشته و در درمان نازایی و ناباروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع روش هیستروسکوپی، شامل یک دستگاه مجهز به نور و یک دوربین کوچک بوده که قطر کمی داشته و با وارد شدن به داخل رحم، تمامی قسمت‌‌های داخلی رحم را با وضوح بالا به پزشک نشان خواهد داد.

به این ترتیب، پزشک قادر است بیماری‌های مختلف و علت بروز آن‌ها را مانند ناباروری، پولیپ رحم، دردها و التهاب لگنی، توده‌های مختلف رحمی، فیبروم رحم، سقط‌های پی‌درپی، طولانی شدن و یا خونریزی‌های شدید دوران قاعدگی و … به خوبی تشخیص داده و روش درمانی آن را نیز، به درستی تعیین کند. افزون بر این، پزشک قادر است به کمک هیستروسکوپی، اقدامات درمانی مختلفی را انجام دهد و به عنوان مثال:

  • محل قرارگیری دستگاه IUD را مشخص کند.
  • چسبندگی‌های مختلف ایجاد شده به دلیل عفونت‌های رحمی را از بین ببرد.
  • فیبروم و یا پولیپ رحمی را برداشته و یا اقداماتی از این دست را انجام دهد.
  • به انجام بیوپسی برای بافت‌های مورد نظر پرداخته و آن را جهت بررسی بیشتر، به آزمایشگاه ارسال کند.

در این گونه موارد که پزشک با استفاده از روش هیستروسکوپی به درمان بیماری‌ها می‌پردازد، به آن هیستروسکوپی درمانی و یا هیستروسکوپی جراحی گفته می‌شود.

هیستروسکوپی و ناباروری

هیستروسکوپی درمانی، افزون بر درمان بیماری‌های دیگر، به شکل غیر مستقیم، شانس بارداری افراد را افزایش خواهد داد. در واقع هیستروسکوپی، با رفع مشکلاتی که سبب نازایی فرد شده است، به باردار شدن او کمک می‌کند.

به عنوان مثال، هنگامی که خونریزی‌های شدید رحمی سبب مختل شدن روند تخمک گذاری شده و قدرت باروری فرد را تحت تاثیر قرار داشته باشد، هیستروسکوپی جراحی می‌تواند با رفع این خونریزی‌های شدید، عامل نازایی فرد را برطرف کند.

کاندیدای مناسب برای درمان ناباروری با هیستروسکوپی

تمام افرادی که به دلیل وجود عارضه و یا مانعی مانند فیبروم رحم، خونریزی های شدید رحمی و … موفق به بارداری نشده‌اند، می‌توانند در صورت تجویز پزشک خود از روش هیستروسکوپی درمانی استفاده کرده و شانس بارداری خود را افزایش دهند. اما افرادی که به دلایلی که غیر از موارد ذکر شده دچار ناباروری شده‌اند، افراد مبتلا به سرطان رحم و یا سرطان واژن و همچنین، افرادی که دچار انسداد و یا تنگی دهانه رحم هستند، کاندیدای مناسبی برای انجام هیستروسکوپی درمانی نبوده و بهتر است در این مورد، حتما با پزشک زنان مشورت کنند.

مراقبت های بعد از درمان ناباروری با هیستروسکوپی

درمان ناباروری با هیستروسکوپی که بهتر است برای آن، به بهترین متخصص نازایی در تهران مراجعه کنید، دوره نقاهت بسیار کوتاهی داشته و به بستری شدن نیاز ندارد. اما اگر برای انجام هیستروسکوپی درمانی، بیهوشی دریافت کرده‌اید، بهتر است بلافاصله رانندگی نکرده و از فرد دیگری کمک بخواهید.

پس از انجام هیستروسکوپی درمانی، خروج باد از واژن تا حدود 24 ساعت طبیعی بوده و جایی برای نگرانی نخواهد داشت. همچنین ممکن است کمی خونریزی داشته باشید که امر عادی بوده اما در صورت برطرف نشدن، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

همچنین بهتر است بعد از انجام هیستروسکوپی برای درمان ناباروری، حداقل به مدت دو هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کرده و حتما در این مورد طبق نظر پزشک خود، عمل کنید.

چند وقت بعد از هیستروسکوپی باردار می‌شویم؟

هیستروسکوپی هم به صورت درمانی و هم تشخیصی انجام می‌شود و باردار شدن بعد از انجام آن، به نوع هیستروسکوپی انجام شده بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر هیستروسکوپی از نوع تشخیصی بوده و تنها به دلیل مشاهده فضای داخل رحم انجام شده باشد، می‌توانید هر زمانی که بخواهید برای بارداری اقدام کرده و تنها لازم است به اندازه یک دوره قاعدگی، منتظر بمانید.

اما هنگامی که هیستروسکوپی به عنوان روشی برای درمان ناباروری انجام شده باشد، عموما و در حالت کلی لازم است یک دوره سه ماهه تا باردار شدن صبر کرده و زمان لازم برای استراحت رحم خود را در نظر بگیرید. چرا که در این روش درمانی به دلیل حذف موانع بارداری و انجام اقداماتی مانند برداشتن فیبروم، پولیپ دهانه رحم و … ممکن است دیواره رحم آسیب دیده و نیازمند ترمیم و بازسازی باشد. ضمن آن که در بارداری طبیعی لازم است دیواره رحم، آمادگی لازم برای لانه گزینی جنین و رشد آن را داشته باشد.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *