تاثیر عفونت‌ های واژن بر باروری

دکتر زهرا خلج » تاثیر عفونت‌ های واژن بر باروری
عفونت وازن و نازایی

تاثیر عفونت‌ های واژن بر باروری

تاثیر عفونت‌های واژن بر باروری چگونه است؟ آیا عفونت های واژن باعث نازایی می شود؟ واژن بخشی از ناحیه‌ی تناسلی می‌باشد که همیشه به عنوان ناحیه‌ای حساس از آن یاد می‌شود و از کودکی به دختران آموزش داده می‌شود که نکات بهداشتی را جهت جلوگیری از عفونت این ناحیه به کار ببرند.

فردی که دچار عفونت واژن می‌شود دچار نگرانی‌های زیادی می‌شود، یکی از نگرانی‌های اصلی این گروه از خانم‌ها این است که عفونت واژن ممکن است بر باروری آنها تاثیر منفی داشته باشد. باورهای اشتباه و غلطی در مورد عفونت واژن وجود دارد اما واقعیت این است که به جر عفونت‌های مقاربتی، سایر عفونت‌های واژن نمی‌توانند به قدرت باروری شما آسیب وارد نمایند. جهت درک چگونگی تاثیر عفونت واژن بر قدرت باروری باید در ابتدا با عفونت‌ها واژن آشنا شویم.

محیط واژن به صورت طبیعی دارای تعدادی باکتری مفید می‌باشد، زمانی که محیط واژن دچار تغییراتی شود که محیط رشد این باکتری‌ها دچار اختلال شود عفونت واژن ایجاد می‌شود. اختلال در محیط رشد باکتری‌های مفید منجر به رشد ناخواسته‌ی باکتری‌ها شده و pH طبیعی واژن تغییر می‌کند. مهمترین علائم عفونت واژن خارش می‌باشد. عفونت واژن ممکن است به دلیل عوامل میکروبی، ویروسی و یا قارچی باشد.

تاثیر عفونت وازن در باروری

انواع عفونت واژن موثر در قدرت باروری

انواع مختلفی از عفونت واژن وجود دارد اما شایع‌ترین آنها عبارتند از:

• عفونت قارچی کاندیدا
  • واژینوز باکتریال
  • تریکوموناس
  • کلامیدیا
  • مایکوپلاسما
  • سوزاک
  • هرپس سیمپلکس

شناسایی علائم عفونت واژن به شما کمک می‌نماید تا در سریعترین زمان ممکن جهت درمان اقدام نمایید. برخی از این علائم عبارتند از:

• ترشحات غیر معمول (ترشحات واژن ممکن است سبز، زرد و یا خاکستری باشد، غلظت این ترشحات متفاوت بوده و در برخی موارد ممکن است با بوی بدی همراه باشند)
  • خارش و سوزش
  • بوی بد

همان طور که در ابتدا اشاره شد عفونت واژن به دلیل تغییر در باکتری‌های واژن ایجاد می‌شود، این مشکل بنا به دلایل زیر ممکن است ایجاد شوند:

• داشتن شریک جنسی آلوده
  • استفاده از صابون جهت شستشوی واژن
  • تغییرات هورمونی در طی دوران بارداری، شیردهی و یا یائسگی
  • مصرف برخی داروها که منجر به تغییر pH واژن می‌شود.

بیشتر بخوانید: سریع ترین روش درمان عفونت قارچی واژن

تاثیر عفونت واژن بر باروری

اگرچه عفونت‌ها واژن به ندرت ممکن است موجب تاثیر منفی بر باروری شود اما تعدادی از آنها ممکن است به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم موجب اختلال در باروری شوند، به عنوان مثال:

• عفونت‌های قارچی بر قدرت باروری فرد تاثیری ندارند اما خانم‌هایی که مبتلا به این عفونت هستند معمولاً از رابطه‌ی جنسی لذت نمی‌برند و همین امر ممکن است منجر به کاهش احتمال باروری شود. درد و ناراحتی که در هنگام رابطه‌ی جنسی ایجاد می‌شود می‌تواند موجب کاهش تعداد دفعات رابطه‌ی جنسی شده و این امر برای زوجینی که قصد باروری دارند به عنوان یک فرصت از دست رفته محسوب می‌شود.
  • واژینوز باکتریایی تاثیری بر باروری ندارد اما در برخی موارد ممکن است موجب زایمان زودرس شود. قرار دادن دستگاه IUD و یا انجام برخی از جراحی‌های واژن در افرادی که مبتلا به واژینوز باکتریایی هستند ممکن است با موفقیت انجام نشود بنابراین در این موارد لازم است ابتدا واژینوز باکتریایی تحت درمان قرار بگیرند.
  • عفونت‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به ناباروری در زنان شوند.

تاثیر عفونت مقاربتی سوزاک بر ناباروری

سوزاک یک عفونت مقاربتی قابل درمان است که از طریق رابطه‌ی جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود. این بیماری توسط یک باکتری به نام نایسریا گونوره ایجاد می‌شود و در مراحل اولیه به راحتی توسط آنتی بیوتیک قابل درمان است. در صورت عدم درمان باکتری‌ها می‌توانند از طریق واژن و دهانه رحم به سمت اندام‌های تناسلی رفته و منجر به بیماری‌های التهابی لگن شوند. بیماری‌های التهابی لگن باعث ایجاد آبسه‌ در لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها می‌شود و به تدریج باعث ایجاد اسکارهایی در لوله فالوپ می‌شوند و در نهایت منجر به بسته شدن و یا باریک شدن لوله فالوپ می‌شوند. در نتیجه تخمک و اسپرم نمی‌توانند لقاح داشته باشند.

بیماری‌های التهابی لگن که به دلیل بیماری سوزاک ایجاد می‌شود می‌توانند موجب افزایش احتمال حاملگی خارج از رحم شود.

تاثیر عفونت مقاربتی کلامیدیا بر ناباروری

کلامیدیا یکی از بیماری‌های شایع در بین جوانانی 18 تا 24 ساله است که از لحاظ جنسی فعال هستند. این عفونت از طریق تماس جنسی محافظت نشده دهانی، واژینال و یا مقعدی با شریک جنسی آلوده منتقل می‌شود.

علائم اولیه بیماری شامل احساس درد در هنگام ادرار کردن، ترشحات غیرطبیعی در مجرای ادرار، درد شکم، خونریزی‌ و یا ترشحات غیرطبیعی در واژن می‌شود. این علائم ممکن است 1 تا 3 هفته پس از انتقال ایجاد شود اما اکثر افراد مبتلا به این عفونت هیچ گونه علامتی ندارند و همین عامل منجر به افزایش احتمال عفونت این بیماری  در بین افراد می‌شود.

کلامیدیا مانند سوزاک در صورت عدم درمان می‌تواند به سمت رحم و لوله های فالوپ گسترش بیابد و منجر به ایجاد بیماری‌های التهابی لگن شود. درمان کلامیدیا در مراحل اول با مصرف آنتی بیوتیک‌ها به سادگی انجام می‌شود.

پیشگیری از نازایی در اثر عفونت واژن

توجه به این نکته لازم است که اکثر بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی مانند کلامیدیا و سوزاک ممکن است هیچ گونه علامتی را ایجاد نکنند و به تدریج باعث ایجاد ناباروری شوند بنابراین پیشگیری، غربالگری و تشخیص به موقع می‌تواند از بروز ناباروری جلوگیری نماید. در صورتی که به تازگی رابطه‌ی جنسی محافظت نشده داشته‌اید و یا اینکه شرکای جنسی متعددی دارید باید در اولین فرصت با بهترین متخصص زنان در تهران تماس بگیرید تا در صورت ابتلا به عفونت‌های واژن از گسترش آن و ایجاد نازایی پیشگیری نمائید.