5 راهکار کاهش وزن بعد از بارداری

دکتر زهرا خلج » 5 راهکار کاهش وزن بعد از بارداری
۷ دقیقه
کاهش وزن بعد از بارداری

5 راهکار کاهش وزن بعد از بارداری

آنچه می خوانید...

کاهش وزن بعد از بارداری یکی از دغدغه های مادران می باشد تا به اندام سابق خود بازگردند. شرایط جدید بعد از زامان مثل مراقبت از نوزاد، سازگاری با یک روال جدید و بهبودی پس از زایمان می تواند برای مادر استرس زا باشد. با این حال کاهش وزن بعد از بارداری و بازگشت به وزن مناسب پس از زایمان بسیار مهم است، به خصوص اگر قصد دارید دوباره در آینده باردار شوید. در این مقاله قصد داریم بیشتر به کاهش وزن بعد از بارداری و چند روش موثر برای رسیدن به وزن سالم بعد از زایمان اشاره کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

کاهش وزن بعد از بارداری

برای لاغری بعد از زایمان چه کنیم؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که زنان بارداری که در محدوده وزنی سالم قرار دارند، به طور میانگین در طول بارداری 11.5 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه می کنند. افزایش وزن توصیه شده برای افراد باردار که دچار کمبود وزن، اضافه وزن یا حاملگی چند قلو هستند، متفاوت است. گرچه بهترین متخصص نازایی در تهران نیز ممکن است بر اساس نیازهای شما توصیه های متفاوتی داشته باشد. چربی اضافی به عنوان ذخیره انرژی برای تولد و شیردهی عمل می کند. با این حال، افزایش وزن بیش از حد می تواند خطرناک باشد. تقریبا نیمی از زنان باردار در طول بارداری بیش از مقدار توصیه شده دچار اضافه وزن می شوند.

عوارض اضافه وزن بعد از بارداری

بعد از گذراندن دوران بارداری و زایمان در صورتی که مادر برای کاهش وزن بعد از بارداری اقدام نکند عوارض اضافه وزن بعد از بارداری را دچار می شود. برای مطالعه بیشتر درباره درمان نازایی کلیک کنید. عواقب حفظ این اضافه وزن بعد از بارداری عبارتند از:

  • خطر افزایش اضافه وزن
  • خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی
  • ابتلا به دیابت بارداری
  • و…

راهکارهای لاغری و کاهش وزن بعد از بارداری

در این قسمت به چند مورد از راهکارها و روش های لاغری بعد از بارداری اشاره خواهیم کرد. بهتر است از انجام آزمایشات دوران بارداری نیز غافل نشوید. همچنین بعد از زایمان نیز برای چکاپ بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید.

برای لاغری بعد از زایمان واقع گرا باشید

کاهش وزن بعد از بارداری زمان می برد. 75 درصد از زنان یک سال پس از زایمان وزن بیشتری نسبت به قبل از بارداری داشتند. بسته به میزان وزنی که در دوران بارداری اضافه کرده اید، انتظار می رود که در طی 1 تا 2 سال آینده حدود 4.5 کیلوگرم وزن کم کنید. البته، با یک برنامه غذایی خوب و ورزش می توانید به وزن سالمی که پزشکتان به شما توصیه می کند، برسید.

رژیم غذایی سالم را رعایت کنید

پس از زایمان، بدن شما برای بهبودی به تغذیه مناسب نیاز دارد. علاوه بر این، اگر در حال شیردهی هستید، به کالری بیش از حد معمول نیاز دارید. یک رژیم غذایی کم کالری احتمالاً فاقد مواد مغذی مهم است و ممکن است احساس خستگی را در شما ایجاد کند. هنگام مراقبت از نوزاد تازه متولد شده و در زمانی که دچار کمبود خواب هستید به کالری کافی نیاز دارید.

مطالعه مقاله رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری در سایت دکتر خلج

با فرض اینکه وزن شما در حال حاضر ثابت است، کاهش دریافت کالری تا حدود 500 کالری در روز باعث کاهش وزن 0.5 کیلوگرم در هفته می شود. به عنوان مثال، فردی که 2000 کالری در روز مصرف می کند، می تواند 300 کالری کمتر دریافت کند و 200 کالری را نیز با ورزش بسوزاند که در مجموع 500 کالری کاهش یافته باشد.

به نوزادتان شیر بدهید

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و CDC برای کاهش وزن بعد از بارداری و زایمان شیردهی را توصیه می کنند. شیر دادن به نوزاد در 6 ماه اول تولد فواید زیادی برای شما و کودکتان دارد که می توان موارد زیر را از جمله آنها نام برد:

  • شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک برای رشد در 6 ماه اول زندگی است.
  • همچنین شیر مادر حاوی آنتی بادی های مهم است که به کودک شما کمک می کند با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند و از سیستم ایمنی بدن کودک محافظت می کند.
  • خطر ابتلا به بیماری در نوزادان را کاهش می دهد: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند خطر کمتری برای آسم، چاقی، دیابت نوع 1، بیماری های تنفسی، عفونت گوش، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و عفونت های دستگاه گوارش دارند.
  • افرادی که با شیر مادر تغذیه می کنند خطرات کمتری از فشار خون بالا، دیابت نوع 2، سرطان سینه و سرطان تخمدان دارند.
  • شیردهی می تواند باعث کاهش وزن بعد از زایمان شود. با این حال، در 3 ماه اول شیردهی، ممکن است کاهش وزن یا حتی افزایش وزن را احساس نکنید.

بر میزان کالری دریافتی خود نظارت داشته باشید

یکی از روش های کاهش وزن بعد از بارداری کنترل میزان کالری دریافتی در روز می باشد. محاسبه کالری می تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که کالری کافی دریافت می کنید تا انرژی و تغذیه مورد نیاز شما را تامین کند. توجه داشته باشید که به دلیل شیردهی بعد از زایمان بهتر است کالری دریافتی روزانه خود را خیلی محدود نکنید و مواد غذایی سالم و مغذی در رژیم غذاییتان باشد.

غذاهای سرشار از فیبر بخورید

زمان آن رسیده که غلات و سبزیجات سالم را در لیست خرید خود قرار دهید. در طی تحقیقات توسط متخصصین تغذیه ثابت شده است که خوردن غذاهای سرشار از فیبر به کاهش وزن کمک می کند. مصرف ویتامین ث در بارداری را نیز فراموش نکنید.

سوالات متداول لاغری بعد از زایمان

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *