قرص‌ هایی که باعث نازایی می‌شوند

دکتر زهرا خلج » قرص‌ هایی که باعث نازایی می‌شوند
۵ دقیقه
قرص های نازایی

قرص‌ هایی که باعث نازایی می‌شوند

آنچه می خوانید...

قرص‌هایی که باعث نازایی می‌شوند چه قرص‌ها و داروهایی هستند؟ چه داروهایی عامل ناباروری هستند؟

امروزه دلایل متعددی وجود دارد که باعث نازایی در افراد می‌شود. برخی از این دلایل ژنتیکی و برخی دیگر محیطی هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل نازایی می‌تواند مصرف داروهایی باشد که هورمون‌های جنسی را فلج می‌کنند و به تخمک اجازه بارور شدن نمی‌دهند. این داروها ممکن است منجر به ایجاد بیماری‌های باروری و کاهش قدرت باروری در خانم‌ها و آقایان شوند. شاید تصور کنید که داروهای ضد بارداری هم جزء این دسته از داروها هستند، اما تا زمانی که مصرف این داروها تحت کنترل باشد، آن‌ها هیچ خللی در روند باردار شدن ایجاد نمی‌کنند. چنانچه شما هم نگران این هستید که با مصرف داروهای مختلف در آینده به نازایی دچار شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا تأثیر مصرف قرص بر نازایی را بدانید.

قرص برای نازایی

داروها چگونه قدرت باروری فرد را تخت تاثیر قرار می‌دهند؟

بسیاری از خانم‌ها و آقایانی که از قرص‌ها و داروهای مختلف استفاده می‌کنند، از این موضوع غافل هستند که قرص‌ها می‌توانند بر روی قدرت باروری تاثیرات بسزایی بگذارند. زمانی که شما از مکمل‌های مختلف استفاده می‌کنید، ممکن است سطح هورمون‌های باروری همچون هورمون تستوسترون در مردان کاهش پیدا کند و رفته رفته روند باروری در بدن آنان متوقف شود. در خانم‌ها نیز همین طور است. داروهای مختلفی که برای بیماری‌های مختلف مصرف می‌شوند، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می‌توانند قدرت باروری خانم‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.

با این که بسیاری از پزشکان معتقدند که تاثیرات داروها و قرص‌های مختلف بر روی باروری می‌تواند از بین برود، با این حال بین ۶ الی ۱۲ ماه زمان نیاز است تا بدن یک فرد ریکاوری شود. پس از ریکاوری شدن، می‌توان تخمک و اسپرم را به اندازه کافی تولید و قدرت باروری را باز گرداند.

معمولا قرص‌های استروئید آنابولیک در مردان می‌توانند بر روی هورمون‌های باروری اثرات منفی بگذارند. این داروها که به عنوان مکمل‌های عضله سازی کاربرد دارند، حتی احتمال بیماری‌های مختلف را در بدن آقایان افزایش می‌دهند. در خانم‌ها نیز داروهای مختلف قادرند که نازایی را ایجاد کنند. داروهایی همچون متوکلوپرامید، متیل دوپا، سایمتیدین، کلرپرومازین، پروکلرپرازین، هالوپریدول، ریسپریدون و داروهایی که در زیر مجموعه داروهای مقابله با افسردگی قرار می‌گیرند، ممکن است اختلالاتی در روند بارور شدن ایجاد نمایند. اگر قصد بارداری دارید، بهتر است پیش از بارداری با یک پزشک ماهر در ارتباط باشید و پس از آن با حذف قرص‌های مضر یا جایگزین کردن آن‌ها، قدرت باروری خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: درمان نازایی زنان

آیا قرض ضد بارداری باعث نازایی می‌شود؟

ممکن است شما هم به اشتباه تصور کنید که قرص‌های ضد بارداری می‌توانند نازایی ایجاد کنند، اما چنین نیست. قرص‌هایی که به منظور جلوگیری از بارداری مصرف می‌شوند، در کوتاه مدت تاثیرات منفی بر روی باروری ندارند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که اگر شما به طور مستمر و در یک بازه زمانی طولانی مثلا در طول ده سال از این قرص‌ها استفاده کنید، ممکن است با قطع آن‌ها دچار نازایی بشوید. اما اگر بخواهیم در حالت کلی در نظر بگیریم، فردی که این قرص‌ها را مصرف کرده است با فردی که این قرص‌ها را مصرف نکرده است، از نظر قدرت باروری در یک سطح قرار دارند.

تاثیری که قرص‌های ضد بارداری بر بدن دارند، این است که تخمک‌ها را احاطه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که لقاح صورت بگیرد. هورمون‌هایی که از طریق این قرص‌ها در بدن انتشار پیدا می‌کنند، باعث ضخیم شدن دهانه رحم شده و باعث عدم باروری می‌شوند. اما این قرص‌ها تا زمانی که در دراز مدت مصرف نشوند، به هیچ عنوان نمی‌توانند عاملی برای نازایی باشند. مگر این که بدن خود فرد به صورت ژنتیکی یا بر اساس عوامل محیطی پیرامون، مشکلاتی در زمینه باروری داشته باشد.

باید بیفزاییم که آگاهی از آثار بلند مدت و مخربی که این قرص‌ها دارند، باعث می‌شود که یک خانم در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکند. با این حال، اگر می‌خواهید دچار نازایی نشوید، می‌توانید قرص‌هایی همچون پرولاکتین را که بر روی قدرت باروری تاثیرات شگفت انگیزی دارند، مورد استفاده قرار دهید. در این رابطه اگر اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید از بهترین متخصص نازایی در تهران کمک بگیرید. این افراد شما را در رابطه با دوز مصرف و ‌چگونگی مصرف داروهای ضد بارداری راهنمایی می‌کنند تا خللی در روند بارور شدن ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: 10 علت شایع نازایی در زنان

مدت زمان تاثیر داروها بر قدرت باروری

به گفته پزشکان، قرص‌هایی که بر روی هورمون‌های جنسی و باروری تاثیر گذار هستند، تا ۶ ماه الی ۱ سال می‌توانند به فعالیت منفی خود در این زمینه ادامه دهند. اما پس از این بازه زمانی کم کم هورمون‌های ایجاد شده توسط این قرص‌ها نابود شده و تاثیرات آن‌ها نیز از بین می‌رود. 

در مواقعی ممکن است برخی از داروها به دلیل استفاده مداوم تاثیرات خود را پس از یک سال نیز بر روی باروری اعمال کنند. در این موارد افراد باید به یک پزشک ماهر مراجعه نمایند تا بتوانند مشکلات این چنینی را به راحتی برطرف کنند.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *