مراحل فریز تخمک و جنین

دکتر زهرا خلج » مراحل فریز تخمک و جنین
۴ دقیقه
مراحل فریز تخمک

مراحل فریز تخمک و جنین

آنچه می خوانید...

فریز تخمک یکی از راه های حفظ قدرت باروری در زنان می باشد که امروزه طرفداران زیادی دارد. هدف اصلی انجام فریز تخمک کاهش مشکلات نازایی در زنان و مردان می باشد. در این مطلب از سایت دکتر زهرا خلج قصد داریم به توضیحات بیشتری درباره مراحل فریز تخمک، نحوه فریز تخمک دختر مجرد، مراقبت های قبل از فریز تخمک و… بپردازیم با ما همراه باشید.

فریز تخمک چگونه انجام می شود

هر نوزاد دختر با تعداد مشخصی ذخیره تخمک به دنیا می آید که در طول زندگی به تدریج این ذخیره ها کاهش می یابد. بعد از سن 35 سال تعداد و کیفیت تخمک ها کم می شود و در سنین بالای 40 سال روند کاهش تعداد و کیفیت تخمک تسریع می شود و احتمال باروری بسیار کم می شود.

مراجعین هنگامی که جهت انجماد تخمک مراجعه می کنند گاهی بسیار دیر شده است و تخمک ها کیفیت مناسبی برای فریز شدن ندارند. برخلاف آقایان که حدودا هر دو ماه اسپرم جدید تولید می کنند و اسپرم ها همیشه جوان و تازه هستند، خانم ها در طول زندگی اصلا تخمک نمی سازند.

فریز تخمک و جنین

فریز جنین چه زمانی پیشنهاد می شود؟

  • وقتی زوج قصد مهاجرت دارند
  • خانم بیماری خاصی دارند و فعلا شرایط جسمی مناسب برای بارداری ندارند
  • زوجی که به هر علتی می خواهند بارداری را تا سن بالاتر به تاخیر بیاندازند
  • یکی از زوجین مبتلا به سرطان باشند

فیلم عمل فریز تخمک دکتر زهرا خلج


در ادامه ویدئو فیلم عمل فریز تخمک توسط دکتر زهرا خلج برای دختران و زنان را مشاهده می کنید.

چه افرادی کاندید فریز تخمک هستند

  • خانم هایی که مبتلا به سرطان هستند و باید شیمی درمانی یا پرتو درمانی شوند، باید اطلاع داشته باشند که بعد از انجام شیمی درمانی ممکن است به علت کاهش کیفیت تخمک، شانس باروری با تخمک خود را از دست بدهند و اکیدا توصیه می شود تا تخمک خود را فریز کنند.
  • خانم هایی که به دلیل ادامه‌ی تحصیل، درگیری شغلی، مهاجرت و یا اهداف شخصی فعلا ندارند.
  • خانم هایی که سن آنها رو به افزایش است و هنوز ازدواج نکرده اند
  • خانم هایی که مبتلا به کیست تخمدان و یا اندومتریوز هستند و طبق صلاحدید پزشک باید جراحی شوند (از آنجایی که حین دستکاری تخمدان ممکن است ذخیره تخمدان به طو قابل توجهی کم شود)

فریز تخمک دختر مجرد


هر چقدر که سن خانم ها پایین تر باشد کیفیت تخمک ها بهتر است و تعداد بیشتری می توان فریز کرد. در دوشیزگان و دختران مجرد نیز این کار قابل انجام است.

فریز اسپرم


آقایانی که مبتلا به سرطان هستند، حتما قبل از انجام اقدامات درمانی جهت فریز اسپرم مراجعه کنند

مراحل فریز تخمک و جنین


مراحل فریز تخمک برای خانم ها و آقایان کمی متفاوت می باشد که هر کدام را در ادامه توضیح داده ایم.

مراحل فریز تخمک برای خانم‌ها

حدودا 10 تا 12 روز آمپول‌های خاصی تزریق می شود که نوع تزریق بسیار ساده است و بعد با یک عمل سرپایی تخمک ها خارج می شوند و فرد همان روز مرخص می شود.

مراحل فریز تخمک برای آقایان

در فریز جنین آقا همان روز نمونه اسپرم می دهد و جنین در محیط آزمایشگاه لقاح پیدا می کند و جنین ها حداقل تا 15 سال فریز می مانند. بعد از ویزیت توسط متخصص اورولوژی جهت دادن نمونه اسپرم به آزمایشگاه مراجعه می کنند و اسپرم ها برایشان فریز می شوند.

متاسفانه خیلی از خانم ها چون اطلاعات کافی ندارند وقتی دیر ازدواج می کنند یا دیر اقدام به بارداری می کنند، به علت کیفیت پایین تخمکنمی توانند با تخمک های خود باردار شوند و مجبور به استفاده تخمک اهدایی می شوند.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *