ناباروری ثانویه چیست

دکتر زهرا خلج » ناباروری ثانویه چیست
ناباروری ثانویه

ناباروری ثانویه چیست

ناباروری ثانویه برای زوج هایی که قبلا موفق شده اند به طور طبیعی باردار شوند امکان ایجاد دارد. ناباروری ثانویه به این صورت است که زوج امکان بارداری بعد از بچه اول را ندارند و دچار مشکل ناباروری می شوند. خوشبختانه امروزه برای درمان ناباروری ثانویه روش هایی وجود دارد که با مراجعه به بهترین متخصص زنان در تهران، دکتر زهرا خلج می توانید برای درمان اقدام کنید. در ادامه این مطلب می خواهیم به توضیحات بیشتری درباره علائم ناباروری ثانویه، علت ناباروری ثانویه، درمان ناباروری ثانویه، علت باردار نشدن بعد از بچه اول و… بپردازیم با ما همراه باشید.

ناباروری ثانویه چقدر شایع است؟

میزان شایع بودن ناباروری ثانویه نیز به طور حدودی مانند ناباروری اولیه می باشد. ناباروری اولیه به حالتی گفته می شود که اولین اقدام برای بارداری ناموفق باشد. در ناباروری ثانویه پس از یک بارداری موفق زوج دچار ناباروری می شوند.

علائم ناباروری ثانویه چیست؟

نشانه اصلی ناباروری ثانویه این است که پس از یک بارداری موفق و تولد نوزاد بیولوژیک دیگر بارداری برایتان اتفاق نیفتد. اگر کمتر از 35 سال دارید، ممکن است پزشک شما پس از یک سال (12 ماه) تلاش برای باردار شدن به ناباروری ثانویه مشکوک شود. تلاش برای باردار شدن به عنوان داشتن رابطه جنسی منظم و محافظت نشده تعریف می شود. اگر بیش از 35 سال سن دارید، ممکن است پزشک شما آن را به عنوان ناباروری ثانویه پس از شش ماه رابطه جنسی منظم و محافظت نشده تشخیص دهد.

گیف ماوراطب

علل ناباروری ثانویه چیست؟

علت ناباروری ثانویه می تواند به دلیل مشکلاتی در زن یا مرد باشد. در بروز مشکل ناباروری هر دو سهم دارند اما سهم زنان در ناباروی حدود یک سوم می باشد. سهم مردان در ناباروی نیز در حدود یک سوم می باشد و باقی آن به دلیل علل ناشناخته می تواند اتفاق بیفتد. در برخی موارد نیز هیچ دلیلی برای ناباروری ثانویه وجود ندارد. برخی از شایع ترین علل بارداری ثانویه در ادامه بیان شده است.

علل ناباروی ثانویه در زنان

علت ناباروری ثانویه در زنان می تواند شامل هر یک از موارد زیر شود:

سن

باروری زن پس از 30 سال کاهش پیدا می کند. به همین دلیل با افزایش سن در سنین 35 سال به بالا احتمال ناباروی افزایش پیدا می کند.

آندومتریوز

این وضعیت به این معنی است که بافتی شبیه پوشش رحم در قسمت‌هایی از بدن خارج از رحم رشد می‌کند. آندومتریوز می تواند مشکلاتی را برای باردار شدن ایجاد کند.

لوله های فالوپ مسدود شده

لوله های فالوپ لوله هایی هستند که تخمک ها را از تخمدان ها به رحم می برند. ممکن است به دلیل عفونت های لگنی مانند کلامیدیا یا سوزاک این لوله ها مسدود شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

این اختلال هورمونی باعث افزایش سطح هورمون های جنسی مردانه می شود و از تخمک گذاری و قاعدگی منظم جلوگیری می کند.

افزایش وزن بیش از حد

افزایش وزن و چاقی می تواند منجر به اختلال عملکرد تخمدان در برخی از زنان شود که در پی آن ناباروی اتفاق خواهد افتاد.

علت ناباروری ثانویه

علل ناباروی ثانویه در مردان

علت ناباروری ثانویه در مردان می تواند شامل هر یک از موارد زیر شود:

سن

با افزایش سن میزان باروری در مردان نیز کاهش می یابد. کیفیت مایع منی معمولاً پس از 40 سالگی در مردان کاهش می یابد.

سطوح پایین تستوسترون

تستوسترون برای تولید اسپرم بسیار مهم است اما می تواند به دلیل افزایش سن یا آسیب های تناسلی کاهش یابد.

بزرگ شدن پروستات

بزرگ شدن پروستات می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد و انزال را محدود کند.

برداشتن پروستات

برداشتن پروستات به عنوان درمانی برای سرطان پروستات می باشد که می تواند باعث ایجاد مشکل در اسپرم ها شود.

افزایش وزن بیش از حد

با افزایش وزن و چاقی احتمال باروری در مردان نیز کاهش پیدا می کند.

درمان ناباروری ثانویه

در صورتی که دچار ناباروری ثانویه شده باشید گزینه های متعددی برای درمان نازایی وجود دارد.

برخی از گزینه های درمان ناباروری ثانویه در زنان عبارتند از:

کلومید

کلومید یک داروی خوراکی است که هورمون‌هایی را تحریک می‌کند که باعث تولید تخمک در زنانی که مشکل تخمک گذاری دارند شود.

جراحی رحم

جراحی رحم رشد بافت های ناخواسته در رحم مانند بافت اسکار، پولیپ و فیبروم را که بر باروری تأثیر می‌گذارند پاک می‌کند.

لقاح آزمایشگاهی (IVF)

آی وی اف روشی است که در آن تخمک‌ها با جراحی از رحم خارج می‌شوند، در آزمایشگاه با اسپرم لقاح داده می‌شوند و جنین‌های حاصل از درمان ناباروری با ivf به داخل رحم منتقل می‌شوند.

گزینه های درمان ناباروری ثانویه در مردان عبارتند از:

تلقیح داخل رحمی (IUI)

درمان ناباروری IUI روشی است که در آن اسپرم مستقیماً به رحم زن وارد می‌شود، که اغلب در مواقعی که مردان تعداد اسپرم‌های کم یا کیفیت اسپرم پایین دارند، استفاده می‌شود (این یک گزینه برای زنانی است که مخاط دهانه رحم غیرقابل قبولی دارند).

جراحی بیضه

جراحی بیضه می تواند واریکوسل بیضه را ترمیم کند، واریکوسل می تواند بر کیفیت و تعداد اسپرم تاثیر بگذارد.

مکمل های دارویی

مکمل هایی مانند مکمل های آنتی اکسیدانی و ضد پیری می توانند باروری را در مردان افزایش دهند در حالی که درمان دارویی می تواند کیفیت مایع منی را نیز بهبود بخشد.

سبک زندگی سالم

ناباروری مرتبط با سبک زندگی، مانند ناباروری ناشی از افزایش وزن بیش از حد، می تواند با استفاده از استراتژی های مدیریت وزن اصلاح شود.