مراقبت های بعد از IVF

دکتر زهرا خلج » مراقبت های بعد از IVF
۴ دقیقه
مراقبت های بعد از ivf

مراقبت های بعد از IVF

آنچه می خوانید...

مراقبت های بعد از IVF، از این نظر که می‌تواند درصد موفقیت روش آی وی اف و شانس باروری در فرد را افزایش دهد، دارای اهیمت بالایی بوده و به همین دلیل بهتر است دستورالعمل‌های مربوط به آن را جدی بگیرید.  

تغذیه و رژیم غذایی بعد از IVF

پس از انجام آی وی اف و انتقال جنین، مانند آن چه در مراقبت های بعد از IUI گفته شده است، باید رژیم تغذیه‌ای سالم و متعادلی را در پیش بگیرید. چرا که یک رژیم غذایی کامل و اصولی، افزون بر وزن مناسب و طبیعی که به شما می‌دهد، سلامتی مادر و جنین را در طول دوران حاملگی به خوبی تضمین می‌کند. نکاتی که به طور کلی بهتر است در رژیم غذایی خود پس از انجام IVF در نظر بگیرید، شامل موارد زیر است:

  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • مصرف حبوبات شامل لوبیا، نخود، عدس، لپه و …
  • مصرف انواع غلات مانند گندم، برنج، ذرت، جو دو سر، بلال و …
  • دریافت پروتئین با مصرف غذاهایی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ و …
  • خودداری از مصرف مواد غذایی آماده و حاوی نگهدارنده‌ها و طعم دهنده‌های صنعتی
  • قرار دادن موادی نظیر دانه‌های خوراکی، انواع مغزها، روغن زیتون، آواکادو و … برای تامین چربی سالم و کافی برای بدن
مراقبت های بعد از آی وی اف

ورزش کردن بعد از IVF

ورزش کردن بعد از IVF و انتقال جنین، نه تنها برای بارداری شما خطر و آسیبی در پی نخواهد داشت، بلکه یکی از مراقبت‌های توصیه شده از سوی پزشکان برای بعد از انجام آی وی اف است. در واقع، تحقیقات نشان داده است کسانی که از وزن متعادل و شاخص BMI  مناسبی برخوردار بوده و همچنین ورزش کردن را در برنامه‎‌ی هفتگی خود قرار داده‌اند، رحم مناسب‌تر و آمادگی بیشتری برای بارداری خواهند داشت.

البته بهتر است از انجام ورزش‌هایی مانند دویدن و یا دیگر فعالیت‌های سنگین در دوران بارداری، خوددرای کرده و ورزش‌های سبک‌تری مانند شنا، یوگا، پیاده‌روی و قدم زدن را جایگزین آن‌ها کنید.

نحوه خوابیدن بعد از IVF

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، نحوه خوابیدن بعد از IVF در لانه گزینی جنین، تاثیر بالایی نداشته و شاید تنها نکته دارای اهمیت در این موضوع، راحت بودن فرد هنگام خوابیدن و اذیت نشدن او است. اما با رعایت مواردی مانند آن چه در زیر گفته شده است، می‌توان شرایط بهتری برای خوابیدن و استراحت کردن فراهم کرده و کیفیت خوب را بالا برد، این نکات عبارتند از:

  • دوش گرفتن قبل از خواب
  • گوش دادن موزیک‌های آرام و ارامش بخش
  • مصرف نکردن وعده غذایی به مدت دو تا سه ساعت قبل از زمان خوابیدن
  • حفظ دمای مناسب برای خوابیدن بین محدوده دمایی 16 تا 19 درجه سانتی‌گراد
  • نگاه نکردن به صفحه گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، تلویزیون و … به مدت 30 دقیقه قبل از خواب
  • مصرف نکردن مواد کافئین دار مانند چای، قهوه، نسکافه و … به مدت چهار تا شش ساعت قبل از خواب

برقراری رابطه جنسی بعد از IVF

برقراری رابطه جنسی بعد از انجام آی وی اف و انتقال جنین، ممکن است به بدن و ناحیه کمر و لگن فرد، فشار وارد کرده و یا سبب بروز عفونت واژن و انقباض شده و در لانه گزینی رحم اختلال ایجاد کند. به همین دلیل، بهتر است برای مدتی پس از انجام آی وی اف از برقراری رابطه جنسی خودداری کرده و در این مورد حتما با بهترین متخصص زنان در تهران مشورت کنید.

استرس و نگرانی های بعد از IVF

استرس و اضطراب بعد از انجام آی وی اف، کاملا طبیعی بوده و افزون بر این، هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر اثر منفی استرس بر درصد موفقیت بارداری در این روش درمانی، ذکر نشده است. اما به توصیه پزشکان بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و استرس را از خود دور کنید. چرا که این موضوع در نهایت در سلامت روانی و همچنین، سلامت جسمانی فرد اثرگذار بوده و نباید از آن غافل شد.

مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک

بعد از انجام ای وی اف، باید تمامی داروهای تجویز شده از سوی پزشک را به طور مداوک و تا زمان تعیین شده مصرف کنید. ترک ناگهانی و یا خودسرانه داروها کاملا اشتباه بوده و تاثیر منفی در نتایج و میزان موفقیت این روش خواهد داشت.

همچنین، دریافت مداوم پروژسترون چه از طریق دارو و چه از طریق استفاده کردن از شیاف واژینال، به لانه گزینی جنین و حفظ بارداری کمک کرده و نقش مثبتی در نتیجه بخش بودن روش درمانی آی وی اف خواهد داشت.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *