قطعی ترین راه پیشگیری از عفونت واژن

دکتر زهرا خلج » قطعی ترین راه پیشگیری از عفونت واژن

قطعی ترین راه پیشگیری از عفونت واژن

عفونت واژن یکی از مسائل شایعی است که خانم ها معمولا در میانسالی آن را تجربه می‌کنند. راه های درمانی بسته به نوع عفونت واژن متفاوت است. اغلب بانوانی که به طور خودسر از داروهایی جهت درمان عفونت واژن استفاده می‌کنند، معمولا بهبود نمی‌یابند زیرا نمی‌دانند که عفونتشان از چه نوعی است.

عفونت واژن

آشنایی با عفونت واژن

عفونت واژن که به آن واژینیت نیز گفته می‌شود با علائمی مانند ترشحات واژن، بو، سوزش و خارش مشخص می‌شود. تشخیص علت عفونت واژن معمولاً دشوار می‌باشد زیرا عوامل زیادی ممکن است سبب عفونت واژن شوند.

محیط واژن شرایطی را جهت تعادل بین باکتری‌هایی که به طور طبیعی در واژن قرار دارند و تغییرات هورمونی که در بدن زنان اتفاق می‌افتد، ایجاد می‌کند. اما گاهی اوقات بنا به دلایلی این تعادل به هم می‌خورد که ممکن است سبب ایجاد عفونت واژن شود.

عوامل موثر در تغییر محیط واژن

• برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، هورمون‌ها، داروهای ضدبارداری
  • استفاده از دوش
  • دارو‌های واژینال
  • رابطه جنسی
  • بیماری‌های منتقله از راه جنسی
  • استرس
  • تغییر شریک جنسی
  • بارداری

لازم به ذکر است عفونت واژن برخلاف تصور عموم از طریق صندلی توالت، رختخواب یا استخرهای شنا منتقل نمی‌شود.

برخی از عفونت‌های واژن از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. بعضی از عفونت‌ها به سادگی درمان می‌شوند و برخی عفونت‌ها ممکن است با بیماری‌های جدی همراه باشند.

برای مطالعه درباره کربوکسی تراپی واژن کلیک کنید.

انواع عفونت واژن

سه نوع عفونت رایج واژن وجود دارد که عوامل ایجاد کننده آن‌ها و نحوه درمان کاملاً متفاوت دارند اما علائمی که ایجاد می‌کنند بسیار مشابه می‌باشد. این موارد عبارتند از:

عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی شایعترین علت عفونت واژن می‌باشد که به دلیل تغییر در تعادل باکتری‌های واژن رخ می‌دهد. به عنوان مثال رشد بیش از حد باکتری‌هایی مانند گاردنرلا واژینالیس.

عفونت قارچی

عفونت‌قارچی واژن عمدتاً از طریق قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود، بیماری که توسط این قارچ ایجاد می‌شود بیماری کاندیدیاز نام دارد. عفونت قارچی می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن مانند پوست، غشاهای مخاطی، دریچه‌های قلبی، مری و سایر اندام‌ها سرایت کند. در بعضی مواقع در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند خانم‌های باردار، افراد مبتلا به ایدز یا بیمارانی که داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند می‌تواند حتی تهدیدکننده زندگی باشد.

اکثر زنان پس از سن بلوغ حداقل یکبار دچار عفونت قارچی شده‌اند، عفونت قارچی به عنوان یک بیماری منتقله از راه تماس جنسی در نظر گرفته نمی‌شود اما در بعضی از مواقع، مردانی که شریک جنسی آن‌ها آلوده به عفونت قارچی بوده‌اند دچار علائمی مانند خارش و بثوراتی روی آلت جنسی خود شده‌اند.

عفونت قارچی اغلب در شرایطی ایجاد می‌شود که تعادل میکروارگانیسم‌های واژن مختل شود. نحوه ایجاد عفونت‌های قارچی به درستی مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که در شرایط زیر شرایط جهت رشد قارچ‌های واژن مهیا می‌باشد:

• استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها: این داروها می تواند باکتری‌های طبیعی واژن را از بین ببرد، این باکتری‌ها در حالت طبیعی از رشد بیش از حد قارچ‌ها ممانعت می‌کند. عفونت قارچی به طور مثال ممکن است پس از یه دوره مصرف آنتی‌بیوتیک برای بیماری مانند گلودرد استرپتوکوکی ایجاد شود.
  • بیماری دیابت و یا بارداری: این شرایط باعث کاهش ذخیره گلیکوژن در سلول‌های واژن، یا افزایش قند و pH  شده و محیط مناسب جهت رشد قارچ‌ها در واژن فراهم می‌آید.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری منتقله از راه تماس جنسی است که توسط انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. این انگل در زنان، ناحیه واژن و در مردان، مجرای ادرار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گاهی اوقات زنان وقتی با علائم عفونت واژن مواجه می‌شوند فکر می‌کنند که دچار عفونت قارچی شده‌اند و اقدام به خوددرمانی می‌کنند با داروهای ضدقارچ که بدون نسخه در داروخانه به فروش می‌رسد که این نحوه درمان اشتباه می‌باشد زیرا در مواقعی ممکن است عفونت واژن به دلیل عفونت قارچی نباشد و دلایل دیگری داشته باشد بنابراین اولین قدم قبل از هرگونه اقدام درمانی تشخیص نوع عفونت توسط بهترین متخصص زنان در تهران می‌باشد.

انواع عفونت

علائم عفونت واژن

• ترشحات واژن
  • خارش
  • سوزش

این علائم در انواع مختلف عفونت‌های واژن شبیه هم هستند اما تفاوت‌هایی در رنگ، بو، مقدار و غلظت ترشحات در انواع مختلف عفونت‌ها وجود دارد.

ترشحات ناشی از عفونت واژن

نکاتی که در مورد ترشحات واژن لازم است بدانید:

• در سنین باروری میزان ترشحات واژن معمولاً بیشتر است.
  • غدد دهانه رحم ترشحات شفافی را تولید می‌کند که همراه با باکتری‌های و دیگر سلول‌های واژن و ترشحات غده بارتولین در نزدیکی دهانه واژن مخلوط می‌شود.
  • این ترشحات معمولاً سفید رنگ هستند که در معرض هوا به رنگ زرد در می‌آیند.
  • طی چرخه قاعدگی، روزهایی وجود دارد که میزان ترشحات آبکی واژن با توجه به میزان تولید استروژن، افزایش می‌یابد.
  • غدد دهانه رحم نسبت به سایر غدد، ترشحات بیشتری تولید می‌کند.
  • تحریک جنسی و یا هیجانات جنسی موجب افزایش ترشحات واژن می‌شود که این ترشحات اغلب آبکی و شفاف هستند.

با توجه به نکاتی که ذکر شد هرگونه ترشح غیرطبیعی با رنگ‌هایی مانند سبز و بوی بد، غلظت زیاد، یا افزایش و کاهش غیرطبیعی ترشحات می تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت واژن باشد و احتیاج به بررسی دارد.

تشخیص و درمان عفونت واژن

معاینه فیزیکی لگن، آزمایش ادرار، آزمایش خون و در مواقعی نمونه برداری از ترشحات جهت تشخیص نوع عفونت انجام می‌شود.

با تشخیص عاملی که باعث ایجاد عفونت شده است پزشک داروی مناسب را جهت درمان شما تجویز خواهد نمود.