آیا با وجود آندومتریوز می‌توان باردار شد؟

دکتر زهرا خلج » آیا با وجود آندومتریوز می‌توان باردار شد؟
۴ دقیقه
بارداری با آندومتریوز

آیا با وجود آندومتریوز می‌توان باردار شد؟

آنچه می خوانید...

بارداری با آندومتریوز امکان‌پذیر است؟ آیا آندومتریوز می‌تواند سبب ناباروری شود؟ آندومتریوز بیماری است که باعث می‌شود بافتی مشابه بافت رحم که آندومتر نام دارد، در خارج از حفره‌ی رحم رشد کند. این بافت می‌تواند به خارج از رحم، تخمدان و لوله‌های فالوپ بچسبد. در صورتی که هر کدام از این اندام‌ها به دلیل آندومتریوز دچار آسیب و یا انسداد شوند، می‌تواند در فرآیند بارداری اختلال ایجاد نماید.

در ادامه‌ی این مقاله توضیحات بیشتری پیرامون بارداری با وجود آندمتریوز خواهیم داشت.

امکان بارداری با آندومتریوز

آندومتریوز چگونه بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

آندومتریوز می‌تواند شانس باردار شدن را از طرق مختلفی کاهش دهد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • التهاب در ساختارهای لگن
  • ایجاد تغییرات هورمونی
  • تغییر در کیفیت تخمک‌ها
  • ایجاد تغییراتی در ساختار آناتومی لگن
  • ایجاد چسبندگی رحم و اختلال در فرآیند لانه‌گزینی جنین
  • انسداد و یا آسیب به لوله‌های فالوپ (لوله‌های فالوپ بخش‌هایی هستند که تخمک را از تخمدان به سمت رحم هدایت می‌کنند. هرگونه انسداد در این لوله‌ها باعث می‌شود که تخمک نتواند به سمت رحم حرکت کند، در نتیجه فرآیند لقاح و بارداری صورت نمی‌گیرد)

آیا آندومتریوز می‌تواند باعث ناباروری شود؟

آندومتریوز در برخی موارد می‌تواند بر شانس باروری تاثیرگذار باشد. 30 تا 50 درصد از خانم‌هایی که مبتلا به آندومتریوز هستند ممکن است ناباروری را تجربه نمایند. عوامل متعددی هستند که با وجود آندومتریوز بر بارداری تاثیر دارند، به عنوان مثال:

  • سن مادر
  • شدت بیماری
  • وضعیت سلامتی مادر

به عنوان مثال خانم‌هایی که سن بالاتری دارند بیشتر در معرض ناباروری به دلیل آندومتریوز هستند.

شانس بارداری با آندومتریوز چقدر است؟

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال 2014 انجام شده است شانس بارداری برای زوج‌های سالم در هر ماه 15 تا 20 درصد است. اما در افرادی که با آندومتریوز درگیر هستند، شانس بارداری در هر ماه به 2 تا 10 درصد کاهش می‌یابد. شانس بارداری با وجود آندومتریوز به شدت بیماری و سایر عوامل که پیشتر اشاره شد نیز بستگی دارد.

در صورتی که به طور طبیعی نتوانستید باردار شوید، می‌توانید با مراجعه به بهترین متخصص نازایی در تهران برای درمان ناباروری و درمان آندومتریوز اقدام کرده و شانس بارداری خود را افزایش دهید.

آیا بارداری با آندومتریوز خطرناک است؟

آندومتریوز می‌تواند منجر به بروز دوره‌های قاعدگی شدید شود. در طی دوران بارداری خونریزی‌های شدید قاعدگی به صورت موقت متوقف می‌شود. همچنین افزایش سطح پروژسترون در طی دوران بارداری می‌تواند رشد آندومتر را سرکوب نماید در نتیجه در برخی بیماران شدت بیماری در طی دوران بارداری کاهش می‌یابد.

اما در برخی افراد دیگر ممکن است نه تنها هیچ علائمی از بهبودی ایجاد نشود، بلکه شدت علائم در دوران بارداری بدتر نیز می‌شود. بزرگ شدن رحم در طی بارداری جهت سازگاری با رشد جنین موجب کشش بافت آندومتریوز شده و منجر به بروز ناراحتی در حین دوران بارداری شود. همچنین افزایش استروژن می‌تواند باعث افزایش رشد آندومتر شود.

به طور کلی بیماران مبتلا به آندومتریوز در طی دوران بارداری علائم متفاوت و منحصر به فردی را تجربه خواهند کرد. برخی از خطراتی که آندومتریوز می‌تواند در حین بارداری ایجاد نماید عبارتند از:

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • جفت سرراهی
  • افزایش عوارض بارداری مانند آسیب به ساختارهای داخلی رحم

آیا بارداری طبیعی با آندومتریوز امکان پذیر است؟

بارداری به صورت طبیعی با وجود آندومتریوز امکان‌پذیر است. با این که آندومتریوز می‌تواند احتمال بارداری را کاهش دهد و عوارض بارداری را افزایش دهد، اما امکان باردار شدن به صورت طبیعی در خانم‌هایی که مبتلا به آندومتریوز هستند، وجود دارد.

افراد مبتلا به آندومتریوز در حین دوران بارداری در معرض خطر و عوارض بیشتری قرار دارند. بنابراین از همان زمانی که مطمئن شدید باردار هستید، باید تحت مراقبت بهترین متخصص زنان در تهران باشید. نظارت و ارزیابی این گروه از بیماران در طی دوران بارداری باید با دقت بیشتری انجام شود تا در صورت بروز کوچک‌ترین عوارض به سرعت شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند. شناسایی زودهنگام عوارض بارداری خانم‌های مبتلا به آندومتریوز باعث می‌شود تا سلامت مادر و جنین حفظ شود.

چگونه می‌توان شانس باردار شدن با آندومتریوز را افزایش داد؟

درمان آندومتریوز یکی از راهکارهایی است که می‌تواند شانس بارداری را افزایش دهد. روش‌های درمان با توجه به شدت بیماری متفاوت است.

آندومتریوز جهت رشد خود نیاز به هورمون زنانه استروژن داشته و قرص‌های ضد بارداری و سایر داروهایی که در کاهش سطح استروژن نقش دارند، می‌توانند در بهبود علائم آندومتریوز موثر باشند.

در برخی موارد درمان آندومتریوز با روش جراحی قابل انجام است. در حین جراحی، بافت آندومتریوز و بافت‌های اسکاری که به دلیل آن ایجاد شده است، برداشته می‌شود تا اندام‌های تناسلی بتوانند عملکرد طبیعی خود را بازیابی نمایند.

در صورتی که آندومتریوز شدید باشد، ترکیبی از درمان جراحی و درمان‌های دارویی ممکن است تجویز شود. پس از درمان آندومتریوز و یا کاهش علائم، احتمال بارداری نیز افزایش می‌یابد.

دکتر زهرا خلج

جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی (IVF) و اندوکرینولوژی باروری، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *